Pankkiasioinnin hoito ja sen kehittäminen yleisessä edunvalvonnassa
Alhola, Jenni (2017)
Alhola, Jenni
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120519825
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120519825
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni käydään läpi edunvalvonnan pankkiasioinnin hoitoa ja selvitetään, miten sitä olisi mahdollista parantaa ja kehittää. Keskityn työssäni yleisen edunvalvonnan pankkiasiointiin. Yksityinen edunvalvoja on rajattu pois. Paikoin viittaan myös siihen, mutta näin vain asioita selventävänä seikkana. Työn aihe ja kehittämiskohteet tulivat esille, kun suoritin opintojeni työharjoittelun Varsinais-Suomen edunvalvontatoimistossa.
Työssäni käydään ensin läpi edunvalvojan määrääminen, miten se määrätään ja sen ominaisuuksia, sekä mitkä ovat sen vaikutukset päämiehelle. Selvitetään myös, mitkä lait vaikuttavat pankkiasiointiin erityisesti edunvalvojan ja pankin näkökulmasta. Lait, jotka nostetaan esille, ovat laki holhoustoimesta sekä laki terrorismin rahoittamisen estämiseksi. Viimeksi mainitusta tärkeä on erityisesti luku 3 asiakkaan tunteminen.
Edunvalvojan ja päämiehen pankkiasiointiin tutustaan kokonaisuutena yleisesti, ja sen jälkeen selvitetään kehittämiskohteita pankkiasioinnissa. Määritetään mitä nämä kohteet ovat ja miten niitä tulisi kehittää. Pankkiasioinnissa esiin tulevat isot asiakokonaisuudet - eli kilpailutukset, pankkitunnukset, maksukortit ja digitaaliset palvelut. Kilpailutuksesta käydään läpi sen tärkeys päämiehen asioinnin kohdentamisessa oikeaan pankkiin ja tämän hyödyt päämiehelle. Pankkitunnuksien käytössä käydään läpi uusien tarjolla olevien palveluiden hyödyntäminen, ja sen antamat edut päämiehelle ja edunvalvojalle. Maksukorttien kohdalla selvitetään, miten nykyistä toimintaa niiden toimituksessa päämiehelle voidaan tehostaa ja siirtyä toimintaan, joka vastaa nykyistä pankkien ohjeistusta. Selvitetään myös edut päämiehelle, kun toimintatapaa uudistetaan. Pankkien digitaaliset palvelut käydään läpi kokonaisuutena ja miten uusien tarjolla olevien digitaalisten palveluiden käyttöönottaminen hyödyttäisi päämiestä ja edunvalvojaa. Selvitetään myös kaikkien kehittämiskohteiden osalta, mitä niiden käyttöönotto vaatisi edunvalvojan ja edunvalvonnan puolelta, ja mitä mahdollisia haasteita toiminnan kehittämisessä tulisi esillä.
Lopuksi käydään läpi myös, mitä uudistuksia voisi olla tulossa, sekä minkälaisia uudistuksia voitaisiin pankin puolelta kehittää, mahdollisesti yhdessä edunvalvojien kanssa, edistämään kasvavan päämiesten joukon pankkiasiointia sekä heidän edunvalvojiensa. Tulevaisuuden mahdollisia uudistuksia olisivat muokattavat pankkitunnukset, uudistetut maksukorttipalvelut sekä päämiesten omat etuohjelmat. Selvitetään myös näiden tulevaisuuden mahdollisuuksien edut päämiehelle sekä pankkiasioinnissa.
Työssäni käydään ensin läpi edunvalvojan määrääminen, miten se määrätään ja sen ominaisuuksia, sekä mitkä ovat sen vaikutukset päämiehelle. Selvitetään myös, mitkä lait vaikuttavat pankkiasiointiin erityisesti edunvalvojan ja pankin näkökulmasta. Lait, jotka nostetaan esille, ovat laki holhoustoimesta sekä laki terrorismin rahoittamisen estämiseksi. Viimeksi mainitusta tärkeä on erityisesti luku 3 asiakkaan tunteminen.
Edunvalvojan ja päämiehen pankkiasiointiin tutustaan kokonaisuutena yleisesti, ja sen jälkeen selvitetään kehittämiskohteita pankkiasioinnissa. Määritetään mitä nämä kohteet ovat ja miten niitä tulisi kehittää. Pankkiasioinnissa esiin tulevat isot asiakokonaisuudet - eli kilpailutukset, pankkitunnukset, maksukortit ja digitaaliset palvelut. Kilpailutuksesta käydään läpi sen tärkeys päämiehen asioinnin kohdentamisessa oikeaan pankkiin ja tämän hyödyt päämiehelle. Pankkitunnuksien käytössä käydään läpi uusien tarjolla olevien palveluiden hyödyntäminen, ja sen antamat edut päämiehelle ja edunvalvojalle. Maksukorttien kohdalla selvitetään, miten nykyistä toimintaa niiden toimituksessa päämiehelle voidaan tehostaa ja siirtyä toimintaan, joka vastaa nykyistä pankkien ohjeistusta. Selvitetään myös edut päämiehelle, kun toimintatapaa uudistetaan. Pankkien digitaaliset palvelut käydään läpi kokonaisuutena ja miten uusien tarjolla olevien digitaalisten palveluiden käyttöönottaminen hyödyttäisi päämiestä ja edunvalvojaa. Selvitetään myös kaikkien kehittämiskohteiden osalta, mitä niiden käyttöönotto vaatisi edunvalvojan ja edunvalvonnan puolelta, ja mitä mahdollisia haasteita toiminnan kehittämisessä tulisi esillä.
Lopuksi käydään läpi myös, mitä uudistuksia voisi olla tulossa, sekä minkälaisia uudistuksia voitaisiin pankin puolelta kehittää, mahdollisesti yhdessä edunvalvojien kanssa, edistämään kasvavan päämiesten joukon pankkiasiointia sekä heidän edunvalvojiensa. Tulevaisuuden mahdollisia uudistuksia olisivat muokattavat pankkitunnukset, uudistetut maksukorttipalvelut sekä päämiesten omat etuohjelmat. Selvitetään myös näiden tulevaisuuden mahdollisuuksien edut päämiehelle sekä pankkiasioinnissa.