Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Julkaisut
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Julkaisut
  • Näytä viite

Tyrmää tupakka! Ensihoitajaopiskelijat terveystiedon ohjaajina

Sandström, Sanna; Tervaskanto-Mäentausta, Tiina (2017)

 
Tweet refworks
 
Avaa tiedosto
ePooki 45_2017.pdf (241.9Kt)
Lataukset: 


Sandström, Sanna
Tervaskanto-Mäentausta, Tiina
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121220698

Lähdeviite:
Sandström S., Tervaskanto-Mäentausta T., (2017). Tyrmää tupakka! Ensihoitajaopiskelijat terveystiedon ohjaajina. , Oulun ammattikorkeakoulu. URN:NBN:fi:amk-2017121220698
Tiivistelmä
Oulun ammattikorkeakoulussa (Oamk) tarjottava terveyden edistämisen perusteet -opintojaksoa toteutetaan projektimaisesti yhteistyössä työelämän kanssa. Opintojakso ajoittuu ensimmäisen vuoden opintoihin. Tavoitteena on perehtyä terveyden edistämiseen sosiaali- ja terveydenhuollon työssä, oppia tuntemaan suomalaisten ihmisten terveyden voimavaroja ja uhkia sekä terveyden edistämisen tarpeita.

Terveyden edistämisen taitoja sekä ohjausosaamista tullaan tarvitsemaan myös tulevassa sote-uudistuksessa. Opintojaksolla opiskelijat harjoittelevat käyttämään erilaisia ohjaamisen menetelmiä ja arvioivat niiden vaikuttavuutta ja hyödyntämistä tulevassa ammatissaan. Tyrmää tupakka! -projektisuunnitelman pohjana opiskelijat käyttivät näyttöön perustuvaa, tutkittua tietoa kohderyhmästä, sen tarpeista ja ominaispiirteistä. Sen lisäksi opiskelijat perehtyivät erilaisiin terveyden edistämisen menetelmiin, joista valitsivat kohderyhmälle sopivat vaihtoehdot. Tavoitteena oli tunnistaa ja tukea opiskelijoita ja kampuksen henkilöstöä terveystottumusten muutosprosessissa sekä kehittää omaa terveyden edistämisen asiantuntijuutta sekä vuorovaikutustaitoja.

Savuttomuuden hyötyjä käsiteltiin viidessä toimintapisteessä eri näkökulmista. Osallistujilta kerättiin palaute jokaisesta pisteestä. Välittömän palautteen ansiosta opiskelijoilla oli tilaisuus reflektoida omaa toimintaansa ja kehittää toteutusta. Reflektointi tuki oppimista, kehitti kriittistä ajattelua ja vahvisti opiskelijoiden ammatti-identiteetin kehittymistä. Ryhmät saavuttivat itselleen asettamansa tavoitteet. Toiminnan suunnittelu oli innostavaa ja yhteistyö koko ryhmän kanssa sujuvaa.
Kokoelmat
  • Julkaisut
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatTutkintonimikkeetAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste