Terveystuoteosaston myynnin kehittäminen
Angeria, Sandra (2017)
Angeria, Sandra
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801101171
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801101171
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä on perehdytty kuluttajan ostokäyttäytymiseen ja ostopäätösprosessiin. Opinnäytetyö toteutettiin kohdeyritykselle, jonka nimeä ei tässä työssä mainita. Tavoitteena oli selvittää kuluttajien näkemyksiä kohdeyrityksen terveystuoteosastosta ja sen toimivuudesta. Lisäksi tutkimuksessa haluttiin selvittää mitkä tekijät vaikuttavat kuluttajan ostopäätökseen ja ostopaikan valintaan terveystuotteita hankkiessa.
Työn tietoperusta koostuu neljästä osasta: ensimmäisessä osassa käsitellään terveystuotetta käsitteenä, terveystuotteiden markkinointia sekä terveystuotteiden tämänhetkistä markkinointia kohdeyrityksessä. Seuraavassa osuudessa tarkastellaan kuluttajan ostokäyttäytymiseen vaikuttavia sosiaalisia, demografisia ja psykologisia tekijöitä. Kolmannessa osuudessa käydään läpi kuluttajan ostopäätösprosessi vaiheittain. Viimeisessä osuudessa käsitellään markkinoinninkilpailukeinoja.
Työni on laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelujen avulla. Haastattelun apuna käytettiin lomaketta. Haastateltavaksi tutkimukseen valittiin kohdeyrityksessä asioivia henkilöitä sekä kohdeyrityksessä asioimattomia henkilöitä. Tutkimukseen osallistui yhteensä 28 henkilöä. Työn teoriaosuudet tukivat haastattelussa esitettyjä kysymyksiä. Tavoitteena oli selvittää mitkä tekijät vaikuttavat terveystuotteiden ostopaikan valintaan. Lisäksi tutkimuksessa haluttiin selvittää kuluttajien mielipiteitä ja tyytyväisyyttä terveystuoteosaston nykyisestä toiminnasta. Haastattelun avulla pyrittiin selvittämään terveystuoteosaston kävijämäärän vähäisyyttä. Tutkimustulosten sekä tutkijan omien havaintojen perusteella pyrittiin luomaan kehitysehdotuksia myynnin parantamiseksi.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että yrityksen terveystuoteosaston tuotevalikoiman koetaan olevan ajankohtainen ja laaja. Sen sijaan terveystuoteosastossa ja sen asiakaspalvelussa nähtiin kehittämisen varaa. Kuluttajat kokivat terveystuoteosaston olevan vaikeasti löydettävissä ja asiakaspalvelun vaikeasti tavoitettavaksi. Tuotteiden hinnat sekä tuotetarjoukset olivat kuluttajien mielestä merkittävimmät syyt tehdä terveystuoteostoksia kohdeyrityksessä. Terveystuotteista etsitään informaatiota internetistä, myyjiltä sekä henkilöiltä, jotka tuntevat hyvin terveystuotteet. Tuloksista selvisi, että nykyiset markkinointikanavat eivät ole tavoittaneet kuluttajia tehokkaasti. Kohdeyrityksessä asioimattomat henkilöt kokivat terveystuotteiden ostossa tärkeäksi saatavuuden ja ostamisen helppouden.
Työn tietoperusta koostuu neljästä osasta: ensimmäisessä osassa käsitellään terveystuotetta käsitteenä, terveystuotteiden markkinointia sekä terveystuotteiden tämänhetkistä markkinointia kohdeyrityksessä. Seuraavassa osuudessa tarkastellaan kuluttajan ostokäyttäytymiseen vaikuttavia sosiaalisia, demografisia ja psykologisia tekijöitä. Kolmannessa osuudessa käydään läpi kuluttajan ostopäätösprosessi vaiheittain. Viimeisessä osuudessa käsitellään markkinoinninkilpailukeinoja.
Työni on laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelujen avulla. Haastattelun apuna käytettiin lomaketta. Haastateltavaksi tutkimukseen valittiin kohdeyrityksessä asioivia henkilöitä sekä kohdeyrityksessä asioimattomia henkilöitä. Tutkimukseen osallistui yhteensä 28 henkilöä. Työn teoriaosuudet tukivat haastattelussa esitettyjä kysymyksiä. Tavoitteena oli selvittää mitkä tekijät vaikuttavat terveystuotteiden ostopaikan valintaan. Lisäksi tutkimuksessa haluttiin selvittää kuluttajien mielipiteitä ja tyytyväisyyttä terveystuoteosaston nykyisestä toiminnasta. Haastattelun avulla pyrittiin selvittämään terveystuoteosaston kävijämäärän vähäisyyttä. Tutkimustulosten sekä tutkijan omien havaintojen perusteella pyrittiin luomaan kehitysehdotuksia myynnin parantamiseksi.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että yrityksen terveystuoteosaston tuotevalikoiman koetaan olevan ajankohtainen ja laaja. Sen sijaan terveystuoteosastossa ja sen asiakaspalvelussa nähtiin kehittämisen varaa. Kuluttajat kokivat terveystuoteosaston olevan vaikeasti löydettävissä ja asiakaspalvelun vaikeasti tavoitettavaksi. Tuotteiden hinnat sekä tuotetarjoukset olivat kuluttajien mielestä merkittävimmät syyt tehdä terveystuoteostoksia kohdeyrityksessä. Terveystuotteista etsitään informaatiota internetistä, myyjiltä sekä henkilöiltä, jotka tuntevat hyvin terveystuotteet. Tuloksista selvisi, että nykyiset markkinointikanavat eivät ole tavoittaneet kuluttajia tehokkaasti. Kohdeyrityksessä asioimattomat henkilöt kokivat terveystuotteiden ostossa tärkeäksi saatavuuden ja ostamisen helppouden.