Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Julkaisut
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Julkaisut
  • Näytä viite

Opinto-ohjauksen suunnitelman jalkauttaminen toiminnallisen menetelmän avulla

Holappa, Sanna; Laajala, Tiina; Lehtelä, Pirjo-Liisa (2018)

 
Tweet refworks
 
Avaa tiedosto
ePooki 11_2018.pdf (637.7Kt)
Lataukset: 


Holappa, Sanna
Laajala, Tiina
Lehtelä, Pirjo-Liisa
Oulun ammattikorkeakoulu, Oamk
2018
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803143373

Lähdeviite:
Holappa S., Laajala T., Lehtelä P., (2018). Opinto-ohjauksen suunnitelman jalkauttaminen toiminnallisen menetelmän avulla. , Oulun ammattikorkeakoulu, Oamk. URN:NBN:fi:amk-201803143373
Tiivistelmä
Artikkelissa tarkastellaan opinto-ohjaussuunnitelman jalkauttamista oppilaitosympäristössä tuoden esiin yhden näkökulman, kuinka jalkauttamista voidaan tehdä käytännössä henkilöstöä osallistaen. Jalkauttaminen liittyy yleisemmin organisaatioissa strategiseen johtamiseen sekä osaamisen kehittämiseen. Opinto-ohjaussuunnitelman jalkauttaminen tähtää opinto-ohjauksen laadun kehittämiseen oppilaitoksissa. Esimerkkitapauksena kuvataan Raahen koulutuskuntayhtymän ammatillisen 2. asteen oppilaitosten (nykyisin Koulutuskeskus Brahe) opinto-ohjauksen suunnitelman jalkauttamista toiminnallisen menetelmän avulla.

Opinto-ohjaussuunnitelman jalkauttamisen idea oli tarjota toiminnallisen työskentelytavan avulla mahdollisuus kokea opinto-ohjaus opiskelijan näkökulmasta. Toiminnallisen toteutuksen ohjausteoreettinen viitekehys rakentuu ratkaisu- ja voimavarakeskeiselle sekä sosiodynaamiselle ohjausteorialle. Opinto-ohjausmallina käytetään opintopolkumallia. Työhyvinvointipäivän yhteydessä toteutettu jalkauttaminen toteutui suunnitellusti, osallistujat lähtivät innokkaasti mukaan toimintaan ja antoivat myönteistä palautetta päivän onnistumisesta. Toiminallisuus teki opinto-ohjauksen suunnitelmaan perehtymisestä kevyemmän ja konkreettisemman.

Ammatillisen 2. asteen koulutuksen reformin lähtökohtana on siirtyä henkilökohtaistettuun osaamisperusteiseen oppimisprosessiin. Tämä edellyttää osaavan ja oikea-aikaisen ohjauksen ja tuen saatavuutta sekä koko opetus- ja ohjaushenkilöstön sitoutumista ohjaukselliseen ajatteluun ja toimintaan. Tässä valossa oppilaitosten ohjaussuunnitelmien jalkauttaminen nousee tärkeäksi tehtäväksi. Koska ohjaus kuuluu koko henkilöstölle, on oleellista osallistaa henkilöstö ohjauksen kehittämiseen jo suunnitelmien laadintavaiheissa.
Kokoelmat
  • Julkaisut
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatTutkintonimikkeetAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste