1900-luvun rytmiikan harjoitteleminen : Yleisimpien rytmisten poikkeusilmiöiden haasteita ja harjoittelutapoja
Jalonen, Martina (2018)
Jalonen, Martina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052810564
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052810564
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni käsittelen 1900-luvun länsimaisen taidemusiikin joitakin yleisimpiä rytmisiä ilmiöitä ja niiden haasteita. Olen koonnut tähän opinnäytetyöhön omia tapojani harjoitella näitä ilmiöitä. Näihin harjoittelutapoihin kuuluu sekä itse kehittämiäni harjoituksia että oppikirjoista löytämiäni ohjeita ja harjoitteita.
Aluksi nostan esiin joitakin 1900-luvun rytmiikan kehitykseen vaikuttaneita musiikin historian tapahtumia ja perustelen miksi 1900-luvun musiikillisiin muutoksiin pohjautuvan haastavan rytmiikan harjoittelu on ammattiopiskelijalle tärkeää.
Esittelen seuraavaksi nuottiesimerkkien avulla 1900-luvun musiikille tyypillisiä rytmisiä ilmiöitä, kuten poikkeuksellisia alajakoja ja tahtilajeja sekä polyrytmiikkaa. Lähestyn ilmiöitä rytmiikan perusteiden kautta, jotta niiden poikkeavuus verrattuna 1900-lukua edeltävään rytmiikkaan tulisi lukijalle selväksi. Perehdyn myös joidenkin ilmiöiden notaatiotapoihin ja siihen, mikä merkitys notaatiolla voi olla rytmin harjoittelussa.
Kokoamani harjoitustavat ovat muotoutuneet kokeilemalla ja soveltamalla eri oppikirjojen ohjeita. Olen painottanut työssäni niitä harjoittelutapoja, jotka opiskelijan on mahdollista ottaa osaksi oman instrumenttiharjoittelunsa rutiinia. Käyn läpi myös joitakin opiskelijaryhmille sovellettavia harjoitusideoita. Osa esittelemistäni harjoittelutavoista on lyhyitä ja konkreettisia rytmiharjoituksia, mutta olen myös lähestynyt rytmisiä ilmiöitä omasta näkökulmastani ja avannut oman harjoitteluprosessini kulkua ja tavoitteita.
Harjoitustapojen esittelemisen tavoitteena on se, että muusikot saisivat itselleen ideoita ja välineitä näiden rytmisten ilmiöiden harjoittelemiseen. Harjoitukset voivat vahvistaa ja kehittää rytmin hahmottamisen taitoja sekä antaa edellytyksiä tarkkaan rytminkäsittelyyn ja rytmisesti haastavan 1900-luvun musiikin esittämiseen.
Aluksi nostan esiin joitakin 1900-luvun rytmiikan kehitykseen vaikuttaneita musiikin historian tapahtumia ja perustelen miksi 1900-luvun musiikillisiin muutoksiin pohjautuvan haastavan rytmiikan harjoittelu on ammattiopiskelijalle tärkeää.
Esittelen seuraavaksi nuottiesimerkkien avulla 1900-luvun musiikille tyypillisiä rytmisiä ilmiöitä, kuten poikkeuksellisia alajakoja ja tahtilajeja sekä polyrytmiikkaa. Lähestyn ilmiöitä rytmiikan perusteiden kautta, jotta niiden poikkeavuus verrattuna 1900-lukua edeltävään rytmiikkaan tulisi lukijalle selväksi. Perehdyn myös joidenkin ilmiöiden notaatiotapoihin ja siihen, mikä merkitys notaatiolla voi olla rytmin harjoittelussa.
Kokoamani harjoitustavat ovat muotoutuneet kokeilemalla ja soveltamalla eri oppikirjojen ohjeita. Olen painottanut työssäni niitä harjoittelutapoja, jotka opiskelijan on mahdollista ottaa osaksi oman instrumenttiharjoittelunsa rutiinia. Käyn läpi myös joitakin opiskelijaryhmille sovellettavia harjoitusideoita. Osa esittelemistäni harjoittelutavoista on lyhyitä ja konkreettisia rytmiharjoituksia, mutta olen myös lähestynyt rytmisiä ilmiöitä omasta näkökulmastani ja avannut oman harjoitteluprosessini kulkua ja tavoitteita.
Harjoitustapojen esittelemisen tavoitteena on se, että muusikot saisivat itselleen ideoita ja välineitä näiden rytmisten ilmiöiden harjoittelemiseen. Harjoitukset voivat vahvistaa ja kehittää rytmin hahmottamisen taitoja sekä antaa edellytyksiä tarkkaan rytminkäsittelyyn ja rytmisesti haastavan 1900-luvun musiikin esittämiseen.