Kokemuksia palvelumuotoilun käytöstä sosiaali- ja terveysalan PK-yrityksissä
Hautala, Eija; Kangas, Eeva (2018)
Hautala, Eija
Kangas, Eeva
Oulun ammattikorkeakoulu, Oamk
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060412256
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060412256
Tiivistelmä
Palvelumuotoilun tavoitteena on käyttäjälähtöinen suunnittelu siten, että kehitettävä palvelu vastaa sekä käyttäjän tarpeita, että palveluntarjoajan liiketaloudellisia tavoitteita. Menetelmän soveltuvuutta sosiaali- ja terveysalan PK-yritysten palveluiden kehittämiseen kokeiltiin SoteYBoost-hankkeessa. Yritykset kehittivät palvelumuotoiluammattilaisen ohjaamana valitsemiaan palveluja.
Palvelumuotoiluprosessi koostui neljästä työpajasta ja niiden välillä tapahtuvasta työskentelystä. Kehittämiskohteet liittyivät pääosin uuden palvelun kehittämiseen, asiakashankintaan ja yrityksen sisäiseen kehittämiseen. Keskeisimmät haasteet palvelun käytölle olivat menetelmän tuntemattomuus, epävarmuus asiakkaiden mukaanotosta ja ajanpuute. Menetelmä sopi periaatteiltaan hyvin sosiaali- ja terveysalalle, jossa muutenkin korostetaan asiakkaan kuulemista. Palvelumuotoilun laaja-alaisista mahdollisuuksista ei olla vielä täysin selvillä, joten menetelmän markkinointiin tarvitaan konkreettisia esimerkkejä ja hyötyjen osoittamista.
Palvelumuotoiluprosessi koostui neljästä työpajasta ja niiden välillä tapahtuvasta työskentelystä. Kehittämiskohteet liittyivät pääosin uuden palvelun kehittämiseen, asiakashankintaan ja yrityksen sisäiseen kehittämiseen. Keskeisimmät haasteet palvelun käytölle olivat menetelmän tuntemattomuus, epävarmuus asiakkaiden mukaanotosta ja ajanpuute. Menetelmä sopi periaatteiltaan hyvin sosiaali- ja terveysalalle, jossa muutenkin korostetaan asiakkaan kuulemista. Palvelumuotoilun laaja-alaisista mahdollisuuksista ei olla vielä täysin selvillä, joten menetelmän markkinointiin tarvitaan konkreettisia esimerkkejä ja hyötyjen osoittamista.