Tarkastusprosessin kehittäminen : Arvioiva palotarkastusohjelma Tutor: Kemikaalikohteet
Tammi, Päivi (2018)
Tammi, Päivi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060512550
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060512550
Tiivistelmä
Pelastusviranomaisen tehtävä on valvoa pelastuslain lisäksi myös kemikaaliturvallisuuslaissa toiminnanharjoittajalle asetettujen vaatimusten täyttymistä vaarallisten kemikaalien vähäistä teollista käsittelyä ja varastointia harjoittavien tuotantolaitosten osalta. Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksella valvontatyötä suoritetaan valvontasuunnitelman mukaisesti käyttämällä arvioivaa palotarkastusohjelmaa, Tutoria.
Tutor on riskienarviointiin ja luokitteluun perustuvaa laadullinen arviointimalli. Se perustuu Euroopan laatupalkintomalliin (EFQM), jota on sovellettu pelastusviranomaisen tarpeisiin. Nykyisin käytössä oleva Tutor ei kuitenkaan huomioi kemikaaliturvallisuuslain mukanaan tuomia vaatimuksia riittävästi, jotta valvontatyötä voitaisi suorittaa riskiperusteisesti ja tehokkaasti.
Kehitystehtävä toteutettiin toimintatutkimuksena. Aineisto kerättiin teemahaastatteluista sekä benchmarkingilla. Lisäksi nykytila-analyysissä käytettiin CMM-mallia. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostui prosessin kehittämisestä ja laadun parantamisesta. Tarkastusprosessin laatua haluttiin parantaa luomalla uusi yhtenäinen työkalu kaikkien käyttöön. Kehittämistehtävässä käytössä olevaa Tutor-arviointimallia muokattiin lisäämällä siihen kemikaaliturvallisuuteen liittyviä velvoitteita.
Työn tuloksena kemikaalikohteiden tarkastusprosessin laatua saatiin parannettua yhdenmukaistamalla toimintamallia. Samalla myös kemikaaleihin liittyvä riskitieto saadaan jatkossa kerättyä tietojärjestelmään. Tämä mahdollistaa laadukkaan, tehokkaan ja riskiperusteisen valvontatyön suorittamisen myös pelastusviranomaisen valvonnassa oleviin kemikaalikohteisiin.
Tutor on riskienarviointiin ja luokitteluun perustuvaa laadullinen arviointimalli. Se perustuu Euroopan laatupalkintomalliin (EFQM), jota on sovellettu pelastusviranomaisen tarpeisiin. Nykyisin käytössä oleva Tutor ei kuitenkaan huomioi kemikaaliturvallisuuslain mukanaan tuomia vaatimuksia riittävästi, jotta valvontatyötä voitaisi suorittaa riskiperusteisesti ja tehokkaasti.
Kehitystehtävä toteutettiin toimintatutkimuksena. Aineisto kerättiin teemahaastatteluista sekä benchmarkingilla. Lisäksi nykytila-analyysissä käytettiin CMM-mallia. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostui prosessin kehittämisestä ja laadun parantamisesta. Tarkastusprosessin laatua haluttiin parantaa luomalla uusi yhtenäinen työkalu kaikkien käyttöön. Kehittämistehtävässä käytössä olevaa Tutor-arviointimallia muokattiin lisäämällä siihen kemikaaliturvallisuuteen liittyviä velvoitteita.
Työn tuloksena kemikaalikohteiden tarkastusprosessin laatua saatiin parannettua yhdenmukaistamalla toimintamallia. Samalla myös kemikaaleihin liittyvä riskitieto saadaan jatkossa kerättyä tietojärjestelmään. Tämä mahdollistaa laadukkaan, tehokkaan ja riskiperusteisen valvontatyön suorittamisen myös pelastusviranomaisen valvonnassa oleviin kemikaalikohteisiin.