Terveydenhoitajan näkemykset yhteisöllisestä opiskeluhuollosta toisella asteella
Kangasniemi, Minna (2018)
Kangasniemi, Minna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060412456
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060412456
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin terveydenhoitajien näkemyksiä, osaamista ja kehityshaasteita toisen asteen yhteisöllisessä opiskeluhuollossa. Työ on osa Metropolia Ammattikorkeakoulun suunnittelemaa hanketta.
Kyseessä on laadullinen opinnäytetyö, jossa työn aineisto kerättiin syksyllä 2017 puolistruk-turoidulla sähköisellä kyselylomakkeella, joka toimitettiin 657 terveydenhoitajalle Uudenmaan alueella yhteistyössä Suomen Terveydenhoitajaliitto ry:n kanssa. Kyselylomakkeeseen vastasi 58 terveydenhoitajaa, joista 17 työskenteli opiskeluterveydenhuollossa. Vastausprosentti oli yhdeksän (9%). Aineistoa tarkasteltiin sisällönanalyysin menetelmin. Aineisto pelkistettiin ja luokiteltiin, jotta saatiin vastaukset tutkimustehtäviin. Opiskeluhuolto, toisen asteen koulutus, nuoret, opiskeluterveydenhuolto ja moniammatillinen yhteistyö muodostivat opinnäytetyön viitekehyksen.
Opinnäytetyön tulosten mukaan terveydenhoitajalla on merkittävä asiantuntijarooli terveyden edistämisessä yhteisöllisessä opiskeluhuollossa toisella asteella. Terveydenhoitajat kuvailivat yhteisöllisen opiskeluhuoltotyön olevan monipuolista ja toimintatavoiltaan vaihtele-vaa. Tuloksista ilmeni moniammatillisen yhteistyön olennainen osuus toimivan opiskeluhuollon toteutuksessa. Tulosten perusteella terveydenhoitajien kokemiksi haasteiksi nousivat puutteet tiedonkulussa, vuorovaikutuksessa ja lain tuntemuksessa sekä opiskeluhuollon toimijoiden osittain epäselvät tehtävät ja roolit yhteisöllisen työn toteutuksessa.
Tavoitteena oli, että tuloksia voidaan hyödyntää mahdollisesti muun muassa suunnitteilla olevassa Metropolia Ammattikorkeakoulun opiskeluhuollon hankkeessa tai täydennyskoulutuksessa sekä yhteisöllisen opiskeluhuollon kehittämistyössä.
Kyseessä on laadullinen opinnäytetyö, jossa työn aineisto kerättiin syksyllä 2017 puolistruk-turoidulla sähköisellä kyselylomakkeella, joka toimitettiin 657 terveydenhoitajalle Uudenmaan alueella yhteistyössä Suomen Terveydenhoitajaliitto ry:n kanssa. Kyselylomakkeeseen vastasi 58 terveydenhoitajaa, joista 17 työskenteli opiskeluterveydenhuollossa. Vastausprosentti oli yhdeksän (9%). Aineistoa tarkasteltiin sisällönanalyysin menetelmin. Aineisto pelkistettiin ja luokiteltiin, jotta saatiin vastaukset tutkimustehtäviin. Opiskeluhuolto, toisen asteen koulutus, nuoret, opiskeluterveydenhuolto ja moniammatillinen yhteistyö muodostivat opinnäytetyön viitekehyksen.
Opinnäytetyön tulosten mukaan terveydenhoitajalla on merkittävä asiantuntijarooli terveyden edistämisessä yhteisöllisessä opiskeluhuollossa toisella asteella. Terveydenhoitajat kuvailivat yhteisöllisen opiskeluhuoltotyön olevan monipuolista ja toimintatavoiltaan vaihtele-vaa. Tuloksista ilmeni moniammatillisen yhteistyön olennainen osuus toimivan opiskeluhuollon toteutuksessa. Tulosten perusteella terveydenhoitajien kokemiksi haasteiksi nousivat puutteet tiedonkulussa, vuorovaikutuksessa ja lain tuntemuksessa sekä opiskeluhuollon toimijoiden osittain epäselvät tehtävät ja roolit yhteisöllisen työn toteutuksessa.
Tavoitteena oli, että tuloksia voidaan hyödyntää mahdollisesti muun muassa suunnitteilla olevassa Metropolia Ammattikorkeakoulun opiskeluhuollon hankkeessa tai täydennyskoulutuksessa sekä yhteisöllisen opiskeluhuollon kehittämistyössä.