Erikoisaikakauslehden brändin kirkastaminen
Metsätaival, Merja Peiju (2018)
Metsätaival, Merja Peiju
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060412387
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060412387
Tiivistelmä
Digitalisaatio ja sen mukanaan tuoma mediamurros ovat muokanneet viimeisen parinkymmenen vuoden aikana aikakauslehtien kulutustapoja ja lukutottumuksia. Käytännössä muutokset ovat tarkoittaneet laskua tilaajamäärissä ja kustannusyhtiöiden tuloksessa. Lisäksi ne ovat ohjanneet lehtikustantajia etsimään vaihtoehtoisia ansaintamalleja ilmoitustulojen kattamiseksi. Vaikka perinteinen paperinen aikakauslehti voi edelleen hyvin, lehtibrändit tarvitsevat sen rinnalle monikanavaista digitaalista näkyvyyttä sekä persoonallista roolia eri sosiaalisen median alustoilla. Kertaalleen mietityt mielikuvat yhdistettyinä yksisuuntaisen markkinoinnin keinoihin eivät enää yksin toimi nopeasti muuttuvassa ajassa, jossa kuluttajat edellyttävät brändeiltä valmiutta aitoon dialogiin. Yleisöä tavoitellaan nyt kuluttajien määrittelemin pelisäännöin, joista merkittävimpänä on oikea-aikainen ja yleisön silmissä uskottava verkkonäkyvyys.
Toiminnallisessa opinnäytetyössä käsitellään toimeksiantona erään erikoisaikakauslehden asemaa brändimarkkinoinnin ja tilausmyynnin lisäämisen näkökulmasta. Opinnäytetyön tavoitteena on taustoittaa alan yleistä tilannetta sekä löytää niitä yksilöllisiä tekijöitä, joihin vaikuttamalla toimeksiantajalehden vetovoimaa ja tilaajakantaa voitaisiin vahvistaa. Opinnäytetyön viitekehys on tutkittavan lehden näkyvyyden kehittämisessä. Siinä esitellään kyseisen brändin vahvistamisen kannalta merkittävimpiä digitaalisen ja sosiaalisen median välineitä, joiden avulla asiakaskokemusta voidaan rikastaa ja generoida siten pitkäkestoisia tilaajasuhteita. Työn tuotoksena erillisessä liitteessä esitellään kehittämissuunnitelma, jossa analysoidaan lehden markkinointia ja toimintakenttää sekä ehdotetaan toimenpiteitä markkinoinnin ja brändin kirkastamiseksi. Opinnäytetyössä ei oteta kantaa henkilöresursseihin eikä kustannuksiin.
Toiminnallisessa opinnäytetyössä käsitellään toimeksiantona erään erikoisaikakauslehden asemaa brändimarkkinoinnin ja tilausmyynnin lisäämisen näkökulmasta. Opinnäytetyön tavoitteena on taustoittaa alan yleistä tilannetta sekä löytää niitä yksilöllisiä tekijöitä, joihin vaikuttamalla toimeksiantajalehden vetovoimaa ja tilaajakantaa voitaisiin vahvistaa. Opinnäytetyön viitekehys on tutkittavan lehden näkyvyyden kehittämisessä. Siinä esitellään kyseisen brändin vahvistamisen kannalta merkittävimpiä digitaalisen ja sosiaalisen median välineitä, joiden avulla asiakaskokemusta voidaan rikastaa ja generoida siten pitkäkestoisia tilaajasuhteita. Työn tuotoksena erillisessä liitteessä esitellään kehittämissuunnitelma, jossa analysoidaan lehden markkinointia ja toimintakenttää sekä ehdotetaan toimenpiteitä markkinoinnin ja brändin kirkastamiseksi. Opinnäytetyössä ei oteta kantaa henkilöresursseihin eikä kustannuksiin.