Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Peliprototyypin kehitys pienyrityksessä

Porkka, Sami (2018)

 
Avaa tiedosto
Peliprototyypin_kehitys_pienyrityksessa.pdf (1.783Mt)
Lataukset: 


Porkka, Sami
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111817387
Tiivistelmä
Insinöörityössä pyrittiin selvittämään, kuvaamaan ja kokeilemaan pelin prototyypin kehityksen kaari alusta loppuun saakka. Työssä kokeiltiin nopean prototyypin kehitystä ja sen kaikkia vaiheita, peli-idean suunnittelua, peliin vaadittavan osaamisen tunnistamista, pelin sisällön suunnittelua, pelin sisällön hankintaa ja toteutusta.
Projektissa aloitettiin pelinkehitys ideatasolta, jolloin päädyttiin ensimmäisen persoonan ammuntapeliin ja 2D-jalkapalloammuntapeliin. Työssä toteutettiin pelin ideointi ja idean skaalaus, prototyyppi, lisäominaisuuksia ja hiottuja perusominaisuuksia sekä kaikki oleellinen prototyypin kehityksen vaiheista alusta loppuun.
Havaittiin, että ensimmäisen persoonan ammuntapeli on mahdollista toteuttaa yksin tai kaksin, mutta projekti vaatii lähes täyspäiväistä sitoutumista, jos kehitysaika halutaan pitää järkevän lyhyenä. Insinöörityössä toteutettiin ensimmäisen persoonan ampuminen ja vuorovaikutus. Myös muun muassa vihollisten kuolema, pelaajan elämät, rekyyli, aseen vaihto ja aseen heitto ovat toteutettuja ominaisuuksia. Myös 2D-ammuntajalkapallopelistä saatiin hyvä prototyyppi ja huomattiin, että se on paremmin toteutettavissa osa-aikaisella työskentelyllä, koska pelin koko on pienempi kuin ensimmäisen persoonan pelin. Saatiin siis tehtyä kaksi hyvää prototyyppiä, joista toisen kehitystä jatketaan.
Julkisesti peliä ei päästy näyttämään, vaikka se oli yksi tavoitteista. Nyt on kuitenkin tarkka suunnitelma, miten projektin kanssa edetään, miten peliä markkinoidaan ja missä se julkaistaan.
Projekti opetti paljon prototyypin kehityksen eri vaiheista, ja varsinkin pelin koon suunnittelusta ja nopean prototyypin tekemisestä tiedetään nyt paljon enemmän. Muun muassa se, kuinka keskittyä oikeisiin asioihin peliä tehdessä, ja se, että tehokas ja nopea ominaisuuksien kokeilu ja suunnittelu ovat tärkeitä asioita prototyypin kehityksessä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste