dc.contributor.author | Porkka, Sami | |
dc.date.accessioned | 2018-11-19T11:43:24Z | |
dc.date.available | 2018-11-19T11:43:24Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-2018111817387 | |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/154517 | |
dc.description.abstract | Insinöörityössä pyrittiin selvittämään, kuvaamaan ja kokeilemaan pelin prototyypin kehityksen kaari alusta loppuun saakka. Työssä kokeiltiin nopean prototyypin kehitystä ja sen kaikkia vaiheita, peli-idean suunnittelua, peliin vaadittavan osaamisen tunnistamista, pelin sisällön suunnittelua, pelin sisällön hankintaa ja toteutusta.
Projektissa aloitettiin pelinkehitys ideatasolta, jolloin päädyttiin ensimmäisen persoonan ammuntapeliin ja 2D-jalkapalloammuntapeliin. Työssä toteutettiin pelin ideointi ja idean skaalaus, prototyyppi, lisäominaisuuksia ja hiottuja perusominaisuuksia sekä kaikki oleellinen prototyypin kehityksen vaiheista alusta loppuun.
Havaittiin, että ensimmäisen persoonan ammuntapeli on mahdollista toteuttaa yksin tai kaksin, mutta projekti vaatii lähes täyspäiväistä sitoutumista, jos kehitysaika halutaan pitää järkevän lyhyenä. Insinöörityössä toteutettiin ensimmäisen persoonan ampuminen ja vuorovaikutus. Myös muun muassa vihollisten kuolema, pelaajan elämät, rekyyli, aseen vaihto ja aseen heitto ovat toteutettuja ominaisuuksia. Myös 2D-ammuntajalkapallopelistä saatiin hyvä prototyyppi ja huomattiin, että se on paremmin toteutettavissa osa-aikaisella työskentelyllä, koska pelin koko on pienempi kuin ensimmäisen persoonan pelin. Saatiin siis tehtyä kaksi hyvää prototyyppiä, joista toisen kehitystä jatketaan.
Julkisesti peliä ei päästy näyttämään, vaikka se oli yksi tavoitteista. Nyt on kuitenkin tarkka suunnitelma, miten projektin kanssa edetään, miten peliä markkinoidaan ja missä se julkaistaan.
Projekti opetti paljon prototyypin kehityksen eri vaiheista, ja varsinkin pelin koon suunnittelusta ja nopean prototyypin tekemisestä tiedetään nyt paljon enemmän. Muun muassa se, kuinka keskittyä oikeisiin asioihin peliä tehdessä, ja se, että tehokas ja nopea ominaisuuksien kokeilu ja suunnittelu ovat tärkeitä asioita prototyypin kehityksessä. | fi |
dc.description.abstract | This project explains the whole cycle of developing a game prototype. Including: rapid prototyping, coming up with a doable game idea, recognizing the knowledge needed to make the game, designing the game and getting all the assets for the game.
The project started from scratch with the idea of a first-person shooter and a platformer football shooter. The projects went through multiple faces, like scaling, prototyping and adding features. This work covered many important steps of prototype development.
It was found out that a first-person shooter is doable alone or with a partner, but it needs almost daily commitment if a developer wants to keep the time of the development reasonable. This project was a success because there is a deep shooting mechanism and interaction with the game world. It was also found out that the football shooter game is manageable even as a part-time project because of its smaller scale.
The games did not see daylight yet even if that was one of the goals. Nevertheless, the game now has a precise plan how to move on with the project when the time is right.
This project taught a lot about game development and developing a game prototype and every step there is when making a game prototype. Especially scaling the game and rapid prototyping had a big impact. Lots of this is very important to know or at least familiarize with when making a game and wanting it to success. | en |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Metropolia Ammattikorkeakoulu | |
dc.rights | All rights reserved | |
dc.title | Peliprototyypin kehitys pienyrityksessä | fi |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/106467 | |
dc.organization | Metropolia Ammattikorkeakoulu | |
dc.contributor.organization | Metropolia Ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.keyword | pelinkehitys | |
dc.subject.keyword | nopea prototyyppi | |
dc.subject.keyword | pelisuunnittelu | |
dc.subject.keyword | prototyyppi | |
dc.subject.keyword | pelit | |
dc.subject.specialization | Pelisovellukset | |
dc.subject.degreeprogram | fi=Tieto- ja viestintätekniikka|sv=Informations- och kommunikationsteknik|en=Information and Communications Technology| | |
dc.subject.discipline | Tieto- ja viestintätekniikan tutkinto-ohjelma | |