HR Design Thinking Hacks to Drive HR Transformation
Boleckis, Sophia (2018)
Boleckis, Sophia
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111917459
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111917459
Tiivistelmä
Tämän lopputyön tarkoituksena on tutkia, voivatko henkilöstöhallinnon (HR) tehtävissä työskentelevät henkilöt hyödyntää palvelumuotoilua metodologiana ja työkaluna esimerkiksi muutosten mahdollistamisessa, liiketoiminnan ymmärtämisessä, työntekijäkokemusta edistävien prosessien ja ratkaisujen toteuttamisessa sekä henkilöstöjohtamisen muutosagenttiroolin ja organisaation liiketoiminnan edistämisessä.
Lopputyö lähtee liikkeelle muuttuvan ja muuttuneen liiketoimintaympäristön kuvailemisesta sekä henkilöstöjohtamisen rooliin ja työtapoihin liittyvien haasteiden esittelemisestä. Ensimmäisessä osiossa esitellään palvelumuotoilun historiaa ja sitä, kuinka se on kehittynyt tukemaan sellaisiakin toimintoja, joiden ei perinteisesti ole katsottu kuuluvan käyttäjälähtöisen ajattelun ytimeen.
Lopputyön keskiössä on lopputyötä varten kehitetyn henkilöstöjohtamisen ja palvelumuotoilun yhdistävän Hackaton –konseptin tarkastelu. Tutkimuksessa perehdytään viiteen tällaiseen Hackaton-tapahtumaan, joiden teemat vaihtuivat eri henkilöstöjohtamisen osa-alueen ympärillä: rekrytointi, osaamisen johtaminen, työkalut ja applikaatiot, kulttuuri ja työnantajakuva, ja uudet työntekotavat. Tapahtumien osalta tutkittiin erityisesti sitä, miten ne kasvattivat ymmärrystä ja osaamista palvelumuotoilusta sekä sitä, miten osallistujat onnistuivat kehittämään konkreettisia ja käyttökelpoisia ratkaisuja organisaatioille. Hackatonit järjestettiin keväällä 2018, ja niitä mainostettiin Eventbriten ja LinkedInin kautta.
Työssä esitellään jokainen hackaton tapahtuma erikseen. Lisäksi on esitelty tapahtumista saatu palaute sekä niistä tehdyt päätelmät ja löydökset.
Lopputyö lähtee liikkeelle muuttuvan ja muuttuneen liiketoimintaympäristön kuvailemisesta sekä henkilöstöjohtamisen rooliin ja työtapoihin liittyvien haasteiden esittelemisestä. Ensimmäisessä osiossa esitellään palvelumuotoilun historiaa ja sitä, kuinka se on kehittynyt tukemaan sellaisiakin toimintoja, joiden ei perinteisesti ole katsottu kuuluvan käyttäjälähtöisen ajattelun ytimeen.
Lopputyön keskiössä on lopputyötä varten kehitetyn henkilöstöjohtamisen ja palvelumuotoilun yhdistävän Hackaton –konseptin tarkastelu. Tutkimuksessa perehdytään viiteen tällaiseen Hackaton-tapahtumaan, joiden teemat vaihtuivat eri henkilöstöjohtamisen osa-alueen ympärillä: rekrytointi, osaamisen johtaminen, työkalut ja applikaatiot, kulttuuri ja työnantajakuva, ja uudet työntekotavat. Tapahtumien osalta tutkittiin erityisesti sitä, miten ne kasvattivat ymmärrystä ja osaamista palvelumuotoilusta sekä sitä, miten osallistujat onnistuivat kehittämään konkreettisia ja käyttökelpoisia ratkaisuja organisaatioille. Hackatonit järjestettiin keväällä 2018, ja niitä mainostettiin Eventbriten ja LinkedInin kautta.
Työssä esitellään jokainen hackaton tapahtuma erikseen. Lisäksi on esitelty tapahtumista saatu palaute sekä niistä tehdyt päätelmät ja löydökset.