Mä haluun kokeilla tota! : Musakärry kielenkehityksen tukena Mellunkylä–Myllypuro -varhaiskasvatusalueella
Tuisku, Kira-Mia (2018)
Tuisku, Kira-Mia
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112317902
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112317902
Tiivistelmä
Opetushallituksen määrittelemä uusi varhaiskasvatussuunnitelma 2017 velvoittaa päivähoidon järjestäviä tahoja toimimaan laatukriteereiden mukaisesti. Varhaiskasvatussuunnitelman keskeinen uudistus on pedagogiikan painotus. Oppimisen eri alueissa on määritelty lähtökohdat musiikkikasvatukselle. Musakärrytoiminta aloitti toimintansa Helsingin kaupungin Mellunkylä-Myllypuro –varhaiskasvatusalueella tammikuussa 2018. Musakärry koostuu laadukkaista soittimista, koulutusmateriaalista sekä koulutuksista. Musakärryn avulla tuetaan monikulttuurisen ja kansainvälistyneen alueen piirissä olevien lasten kielenkehitystä ja suomen kielen oppimista. Yhdessä musisoiminen ja rytmittäminen tukee vuorovaikutuksen ja osallisuuden kehittymistä, jota tarvitaan oppimistilanteissa.
Opinnäytetyö noudattaa laadullisen eli kvalitatiivisen tutkimuksen periaatteita, ja sisältää toimintatutkimuksen piirteitä. Aineisto on kerätty sähköisellä kyselylomakkeella toukokuussa 2018 alueen työntekijöiltä. Työntekijät vastasivat kyselyyn tiimeittäin. Aineistona on käytetty myös omia muistiinpanojani, havaintojani sekä musakärrytiimin kokemuksia tapaamisissa. Tutkimuskysymykseni on, miten musakärrytoiminnalla voidaan tukea lapsen kielenkehitystä ja osallisuutta. Tulokset osoittavat, kuinka musakärry otettiin positiivisesti vastaan ja päiväkodit saivat käyttöönsä välineistöä, joita ei päiväkodista tavallisesti ole saatavissa tai joihin ei ole varaa. Musakärrytoimintaan kuuluvat ohjauskäynnit koettiin hyödyllisiksi. Monikulttuuriset lapset pääsevät osallisiksi ryhmän toimintaa musiikkikasvatuksen kautta ja samalla voidaan tukea myös kielenkehitystä. Musakärryjä toivotaan alueelle enemmän, jotta kiertoaika ei olisi niin pitkä.
Opinnäytetyö noudattaa laadullisen eli kvalitatiivisen tutkimuksen periaatteita, ja sisältää toimintatutkimuksen piirteitä. Aineisto on kerätty sähköisellä kyselylomakkeella toukokuussa 2018 alueen työntekijöiltä. Työntekijät vastasivat kyselyyn tiimeittäin. Aineistona on käytetty myös omia muistiinpanojani, havaintojani sekä musakärrytiimin kokemuksia tapaamisissa. Tutkimuskysymykseni on, miten musakärrytoiminnalla voidaan tukea lapsen kielenkehitystä ja osallisuutta. Tulokset osoittavat, kuinka musakärry otettiin positiivisesti vastaan ja päiväkodit saivat käyttöönsä välineistöä, joita ei päiväkodista tavallisesti ole saatavissa tai joihin ei ole varaa. Musakärrytoimintaan kuuluvat ohjauskäynnit koettiin hyödyllisiksi. Monikulttuuriset lapset pääsevät osallisiksi ryhmän toimintaa musiikkikasvatuksen kautta ja samalla voidaan tukea myös kielenkehitystä. Musakärryjä toivotaan alueelle enemmän, jotta kiertoaika ei olisi niin pitkä.