Empathy Education in Early Childhood : Creative Methods in a Multicultural Kindergarten
Raitio, Krista; Pihlajaniemi, Tara (2018)
Raitio, Krista
Pihlajaniemi, Tara
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112317912
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112317912
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli havainnoida sekä vahvistaa lasten jo voimassa olevia empatiataitoja monikulttuurisessa päiväkodissa, 3-5-vuotiaiden lasten ryhmässä. Lapsiryhmä koostui lapsista, joilla on suomi toisena kielenä, sekä osalla lapsista on kehityksellisiä haasteita. Yhdessä vanhempien, sekä päiväkodin työntekijöiden kanssa, päätimme osallistuvat lapset sen perusteella, joille työpajat olisivat tarpeellisia. Tavoitteisiin kuului myös mahdollisten kulttuurierojen havainnointi empatian käsityksen ymmärtämisessä. Lisäksi yksi tavoitteista oli työpajojen mahdollinen hyödyntäminen tulevaisuuden työssämme sekä löytöjen jakaminen moniammatillisessa työyhteisössä varhaiskasvatuksen piirissä.
Opinnäytetyö koostui toiminnallisista työpajoista, joissa hyödynnettiin draama- ja taidekasvatusta tunteiden tunnistamisen ja käsittelemisen tukena. Käsittelemämme tunteet oli suunniteltu juuri tämän lapsiryhmän tarpeiden mukaisesti. Draamakasvatus tapahtui viidennen dimension hahmon avulla, joka kullakin toimintakerralla auttoi havainnollistamaan erilaisia tunteita arjen tilanteissa löytäen yhdessä lasten kanssa keinoja niistä selviytymiseen. Taidekasvatusta hyödynnettiin lasten kanssa yksilöllisiä tunnekortteja piirtämällä.
Lapsiryhmä nautti työpajojen toiminnasta ja viidennen dimension hahmo auttoi heitä nimeämään tunteita sekä tunnistamaan niitä omassa arjessaan. Työpajojen edetessä lapset alkoivat tunnistamaan myös toisten tunteita ja huomaamaan yksilöllisiä eroavaisuuksia tunteiden ilmaisussa. Työpajojen aikana luodut tunnekortit olivat päätyneet myös kotikäyttöön ja todettu hyödyllisiksi perheen arjessa. Myös päiväkotiryhmä on ottanut tunnekasvatuksen osaksi ryhmän arkea, viidennen dimension hahmoa hyödyntäen.
Empatian kehitystä lapsissa on lähes mahdoton mitata, joten havainnot jäivät vain meidän subjektiiviseen näkemykseen. Empatiakasvatusta voisi hyödyntää pitkäjaksoisemmalla toiminnalla, johon palattaisiin muutaman kuukauden tauon jälkeen. Tällöin empatian käsityksen kehityksen voisi havainnoida selkeämmin.
Opinnäytetyö koostui toiminnallisista työpajoista, joissa hyödynnettiin draama- ja taidekasvatusta tunteiden tunnistamisen ja käsittelemisen tukena. Käsittelemämme tunteet oli suunniteltu juuri tämän lapsiryhmän tarpeiden mukaisesti. Draamakasvatus tapahtui viidennen dimension hahmon avulla, joka kullakin toimintakerralla auttoi havainnollistamaan erilaisia tunteita arjen tilanteissa löytäen yhdessä lasten kanssa keinoja niistä selviytymiseen. Taidekasvatusta hyödynnettiin lasten kanssa yksilöllisiä tunnekortteja piirtämällä.
Lapsiryhmä nautti työpajojen toiminnasta ja viidennen dimension hahmo auttoi heitä nimeämään tunteita sekä tunnistamaan niitä omassa arjessaan. Työpajojen edetessä lapset alkoivat tunnistamaan myös toisten tunteita ja huomaamaan yksilöllisiä eroavaisuuksia tunteiden ilmaisussa. Työpajojen aikana luodut tunnekortit olivat päätyneet myös kotikäyttöön ja todettu hyödyllisiksi perheen arjessa. Myös päiväkotiryhmä on ottanut tunnekasvatuksen osaksi ryhmän arkea, viidennen dimension hahmoa hyödyntäen.
Empatian kehitystä lapsissa on lähes mahdoton mitata, joten havainnot jäivät vain meidän subjektiiviseen näkemykseen. Empatiakasvatusta voisi hyödyntää pitkäjaksoisemmalla toiminnalla, johon palattaisiin muutaman kuukauden tauon jälkeen. Tällöin empatian käsityksen kehityksen voisi havainnoida selkeämmin.