Miten menestyä asiakastapaamisessa? : NoBot Oy
Kölli, Atte (2018)
Kölli, Atte
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112618341
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112618341
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitkä tekijät ja toimintatavat vaikuttavat asiakastapaamisessa onnistumiseen, ja tehdä selvitys toimeksiantajan asiakastapaamisiin liittyvistä nykyisestä tilanteesta ja toimintatavoista. Näiden selvitysten perusteella laadittiin kehittämisehdotukset opinnäytetyön toimeksiantajalle. Selvityksen toimeksiantajana oli sosiaalisen median toimisto NoBot Oy, joka halusi kehittää omaa myyntiprosessiaan.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin asiakastapaamiseen vaikuttavia tekijöitä. Vaikuttavia tekijöitä käsiteltiin sekä myyjän ominaisuuksien että asiakastapaamiseen liittyvien myyntiprosessin vaiheiden näkökulmasta.
Opinnäytetyön selvitysosuudessa kartoitettiin toimeksiantajan nykyinen tilanne ja toimintatavat. Selvityksen tutkimusote oli laadullinen eli kvalitatiivinen. Selvitys toteutettiin havainnoimalla toimeksiantajan asiakastyössä toimivien työntekijöiden toimintaa sekä tekemällä heille aiheeseen liittyvät haastattelut.
Selvityksen tuloksista ilmenivät hyvin asiakastapaamisiin liittyvät toimeksiantajan vahvuudet sekä ongelmakohdat ja haasteet. Tuloksista nähdään, että erityisesti tapaamisissa toimiminen on toimeksiantajan nykyisessä toiminnassa vahvuus. Suurimmat ongelmakohdat ja haasteet liittyivät myyntiprosessin eri vaiheisiin, kuten tapaamiseen valmistautumiseen sekä tapaamisen jälkeiseen toimintaan.
Havainnoinnissa ja haastatteluissa ilmenneisiin haasteisiin ja ongelmakohtiin laadittiin kehittämisehdotukset, joiden avulla toimeksiantaja pystyy tehostamaan oman myyntiprosessin vaiheita ja sen myötä onnistumaan asiakastapaamisissa aiempaa paremmin.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin asiakastapaamiseen vaikuttavia tekijöitä. Vaikuttavia tekijöitä käsiteltiin sekä myyjän ominaisuuksien että asiakastapaamiseen liittyvien myyntiprosessin vaiheiden näkökulmasta.
Opinnäytetyön selvitysosuudessa kartoitettiin toimeksiantajan nykyinen tilanne ja toimintatavat. Selvityksen tutkimusote oli laadullinen eli kvalitatiivinen. Selvitys toteutettiin havainnoimalla toimeksiantajan asiakastyössä toimivien työntekijöiden toimintaa sekä tekemällä heille aiheeseen liittyvät haastattelut.
Selvityksen tuloksista ilmenivät hyvin asiakastapaamisiin liittyvät toimeksiantajan vahvuudet sekä ongelmakohdat ja haasteet. Tuloksista nähdään, että erityisesti tapaamisissa toimiminen on toimeksiantajan nykyisessä toiminnassa vahvuus. Suurimmat ongelmakohdat ja haasteet liittyivät myyntiprosessin eri vaiheisiin, kuten tapaamiseen valmistautumiseen sekä tapaamisen jälkeiseen toimintaan.
Havainnoinnissa ja haastatteluissa ilmenneisiin haasteisiin ja ongelmakohtiin laadittiin kehittämisehdotukset, joiden avulla toimeksiantaja pystyy tehostamaan oman myyntiprosessin vaiheita ja sen myötä onnistumaan asiakastapaamisissa aiempaa paremmin.