Kestävä kehitys kilpailuetuna tekstiiliteollisuudessa
Nurminen, Essi (2018)
Nurminen, Essi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112618364
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112618364
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä perehdytään tekstiiliteollisuuden kestävän kehityksen haasteisiin ja sen motivaattoreihin muotiteollisuudessa. Viitekehyksessä esitellään useita tekstiiliteollisuuden ympäristöhaasteita ja niiden laajuutta. Vaateteollisuuden haasteisiin esitetään ratkaisuiksi uusiutuvia, kierrätettäviä materiaaleja, teknologiaa sekä tuotantoketjun tehostamista vähentämällä alihankkijoiden määrää ja hidastamalla tuotekehityksen sykliä.
Osana opinnäytetyötä on suomalaisille kuluttajille tehty kysely heidän kokemuksistaan muotibrändien vastuullisuusviestinnästä ja sen vaikutuksesta heidän ostopäätöksiinsä. Kyselyssä selvitettiin brändi-imagon vaikutusta kuluttajien ostopäätökseen. Vastaajat ilmoittivat ajattelevansa tuotteen eettisyyttä ja ekologisuutta tehdessään ostopäätöstä ja pohtivansa vaatteiden valmistusolosuhteita, materiaalien kierrätettävyyttä ja ilmaston saastumista. Brändi-imagoa nostaviksi ympäristöteoiksi kyselyyn vastanneet kuluttajat mielsivät ekologisempien valmistusmateriaalien käytön, tekstiilijätteen kierrättämisen tai uusiokäytön sekä pakkausjätteen vähentämisen. Vastuullisuudesta kertovan informaation löytäminen koettiin hankalaksi.
Kyselyyn vastanneet kuluttajat toivoivat selkeää, rehellistä, läpinäkyvää ja avointa vastuullisuusviestintää myymälä- ja pakkausmateriaalien, yritysten nettisivujen, sosiaalisen median sekä myymälähenkilökunnan kautta sekä konkreettisia esimerkkejä yritysten ympäristöteoista. Kyselyyn vastanneet kuluttajat olisivat valmiita maksamaan enemmän vastuullisemmin tai ekologisemmin tuotetuista vaatteista. Vastaajat toivoivat yritysten puuttuvan erityisesti vaatetusalan tuottamaan tekstiilijätteisiin ja kemikaaleihin, materiaalien kierrätettävyyteen ja huonoon laatuun sekä valmistusolosuhteisiin. Myös luksustuotteilta odotettiin eettisyyttä tai ekologisuutta. Vastuullisiksi mielletyissä brändeissä oli huomattavan paljon suomalaisia merkkejä, ja kuluttajat kokivat kulutustottumustensa muuttuneen ympäristökysymysten noustua pinnalle mediassa.
Johtopäätöksinä pohditaan loogisia seuraavia askeleita tekstiiliteollisuuden vastuullisuuden parantamiselle, jotta yritystoimintaa voitaisiin jatkaa kuormittamalla ympäristöä mahdollisimman vähän, sekä parannuksien viestittämistä kuluttajille entistä tehokkaammin.
Osana opinnäytetyötä on suomalaisille kuluttajille tehty kysely heidän kokemuksistaan muotibrändien vastuullisuusviestinnästä ja sen vaikutuksesta heidän ostopäätöksiinsä. Kyselyssä selvitettiin brändi-imagon vaikutusta kuluttajien ostopäätökseen. Vastaajat ilmoittivat ajattelevansa tuotteen eettisyyttä ja ekologisuutta tehdessään ostopäätöstä ja pohtivansa vaatteiden valmistusolosuhteita, materiaalien kierrätettävyyttä ja ilmaston saastumista. Brändi-imagoa nostaviksi ympäristöteoiksi kyselyyn vastanneet kuluttajat mielsivät ekologisempien valmistusmateriaalien käytön, tekstiilijätteen kierrättämisen tai uusiokäytön sekä pakkausjätteen vähentämisen. Vastuullisuudesta kertovan informaation löytäminen koettiin hankalaksi.
Kyselyyn vastanneet kuluttajat toivoivat selkeää, rehellistä, läpinäkyvää ja avointa vastuullisuusviestintää myymälä- ja pakkausmateriaalien, yritysten nettisivujen, sosiaalisen median sekä myymälähenkilökunnan kautta sekä konkreettisia esimerkkejä yritysten ympäristöteoista. Kyselyyn vastanneet kuluttajat olisivat valmiita maksamaan enemmän vastuullisemmin tai ekologisemmin tuotetuista vaatteista. Vastaajat toivoivat yritysten puuttuvan erityisesti vaatetusalan tuottamaan tekstiilijätteisiin ja kemikaaleihin, materiaalien kierrätettävyyteen ja huonoon laatuun sekä valmistusolosuhteisiin. Myös luksustuotteilta odotettiin eettisyyttä tai ekologisuutta. Vastuullisiksi mielletyissä brändeissä oli huomattavan paljon suomalaisia merkkejä, ja kuluttajat kokivat kulutustottumustensa muuttuneen ympäristökysymysten noustua pinnalle mediassa.
Johtopäätöksinä pohditaan loogisia seuraavia askeleita tekstiiliteollisuuden vastuullisuuden parantamiselle, jotta yritystoimintaa voitaisiin jatkaa kuormittamalla ympäristöä mahdollisimman vähän, sekä parannuksien viestittämistä kuluttajille entistä tehokkaammin.