Työhyvinvointia yhdessä kehittämällä : Autismisäätiö
Vilén, Veera (2018)
Vilén, Veera
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112317906
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112317906
Tiivistelmä
Järjestin syyskuussa 2018 Autismisäätiön ryhmäkodin työntekijöille yhteisen kehittämisen työpajan. Opinnäytetyöni tarkoituksena oli työpajan kautta saada työntekijät innovoimaan menetelmiä, joiden avulla heidän työhyvinvointiaan voidaan edistää. Ennen työpajaa työntekijät täyttivät laatimani kyselylomakkeen, jonka pohjalta työpajan ympärille valikoituivat teemat väkivaltatilanteiden purku, tauot sekä työnjako ja yhteiset linjaukset. Näiden teemojen ympärille työntekijät lähtivät kehittämään heille sopivia menetelmiä.
Kyselylomake oli koottu erilaisia työhyvinvointikyselyitä käyttäen ja yksilön kokonaisvaltainen työhyvinvointi huomioon ottaen. Kysely muodostui psyykkisen, fyysisen sekä sosiaalisen työhyvinvoinnin osa-alueille. Työpajaa varten käytin jo olemassa olevia menetelmiä (minuuttikierros ja benchmarking), joiden avulla työntekijät pyrkivät yhdessä innovoimaan heille sopivia tapoja ja menetelmiä.
Aamupäivän mittaisen työpajan aikana työntekijät kehittivät konkreettisia välineitä työhyvinvointinsa edistämiseksi. Kehittämänsä tauotusrungon he ottivat käyttöön jo saman päivän aikana. Aikaresurssien lyhyyden vuoksi muita konkreettisia ja valmiita tuotoksia emme saaneet, mutta kaikki työpajassa kehitetty ja kirjattu materiaali on Autismisäätiön käytettävissä tämän opinnäytetyön myötä.
Työyhteisön jäsenet olivat aktiivisesti mukana koko prosessin ajan, joka auttoi opinnäytetyöni etenemistä, tiukasta aikataulusta huolimatta. Mikäli aikaa olisi ollut enemmän, olisin mielelläni järjestänyt heille useamman työpajan, jolloin tuotokset ja tulokset olisivat olleet opinnäytetyöni päätösvaiheessa kattavammat. Vastuu innovoitujen menetelmien käytäntöön tuomisesta ja valmiiksi kehittämisestä on nyt työyhteisöllä itsellään.
Kyselylomake oli koottu erilaisia työhyvinvointikyselyitä käyttäen ja yksilön kokonaisvaltainen työhyvinvointi huomioon ottaen. Kysely muodostui psyykkisen, fyysisen sekä sosiaalisen työhyvinvoinnin osa-alueille. Työpajaa varten käytin jo olemassa olevia menetelmiä (minuuttikierros ja benchmarking), joiden avulla työntekijät pyrkivät yhdessä innovoimaan heille sopivia tapoja ja menetelmiä.
Aamupäivän mittaisen työpajan aikana työntekijät kehittivät konkreettisia välineitä työhyvinvointinsa edistämiseksi. Kehittämänsä tauotusrungon he ottivat käyttöön jo saman päivän aikana. Aikaresurssien lyhyyden vuoksi muita konkreettisia ja valmiita tuotoksia emme saaneet, mutta kaikki työpajassa kehitetty ja kirjattu materiaali on Autismisäätiön käytettävissä tämän opinnäytetyön myötä.
Työyhteisön jäsenet olivat aktiivisesti mukana koko prosessin ajan, joka auttoi opinnäytetyöni etenemistä, tiukasta aikataulusta huolimatta. Mikäli aikaa olisi ollut enemmän, olisin mielelläni järjestänyt heille useamman työpajan, jolloin tuotokset ja tulokset olisivat olleet opinnäytetyöni päätösvaiheessa kattavammat. Vastuu innovoitujen menetelmien käytäntöön tuomisesta ja valmiiksi kehittämisestä on nyt työyhteisöllä itsellään.