Laskutusprosessin kehittäminen SAP Fiori -sovelluksella
Kivekäs, Jami (2018)
Kivekäs, Jami
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112718632
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112718632
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli kehittää kohdeyrityksen syväkeräyssäiliöiden tyhjentämisen laskutusprosessia suoraviivaisemmaksi ja kustannustehokkaammaksi. Kohdeyritys vastaa noin 460 syväkeräyssäiliön tyhjentämisestä. Työn tavoitteena oli prosessin tehostamiseksi suunnitella SAP Fiori -sovelluksen käyttöliittymä, jolla laskutusprosessi voitaisiin kokonaisuudessaan suorittaa. Lisäksi työssä selvitettiin säiliöiden yksilöimistä ja etätunnistusta eri tunnistusteknologioilla osana prosessin kehittämistä.
Kehittämisprojekti käynnistettiin analysoimalla prosessin nykytilaa ja perehtymällä työn teoreettisessa viitekehyksessä suunnitteluajatteluun, joka on ihmis- ja loppukäyttäjälähtöinen työmenetelmä tarvemäärittelyyn ja tunnistettujen kehityskohteiden ratkaisuideointiin. Nykytila-analyysi osoitti, että laskutusprosessi koostui kahdesta päävaiheesta: kuljettajan toteuttamasta tiedonkeruusta ja ajojärjestelyn suorittamasta tietojenkäsittelystä sekä laskutuksesta. Prosessin tärkeimmät kehitystarpeet selvitettiin suunnitteluajattelulähtöisten havaintojen perusteella prosessin osapuolista.
Havaintojen perusteella huomattiin, että suurimmat ongelmakohdat laskutusprosessissa olivat ajojärjestelyn manuaalisissa työvaiheissa, joissa olemassa olevaa tietoa käsiteltiin useaan kertaan. Turhat tiedon käsittelykerrat aiheuttivat työn hidastamisen lisäksi ajojärjestelijälle inhimillisiä syöttövirheitä, jotka turhauttivat työntekijää. Virheiden todettiin johtuvan siitä, että käsiteltävä tieto sijaitsi useassa eri paikassa, mikä heikensi prosessissa kulkevan tiedon laatua.
Työn lopputuotoksena toimeksiantajalle esiteltiin prototyyppi SAP Fiori -sovelluksesta, jonka avulla tiedonkeräys, -käsittely ja laskutus voidaan toteuttaa samassa järjestelmässä. Ehdotus vähentäisi tiedon vaatimaa käsittelyä ja parantaisi tiedon laatua. Työssä laaditun arvion mukaan ajojärjestelyn tietojenkäsittelyyn ja laskutukseen käyttämää henkilötyötuntimäärää voitaisiin moninkertaisesti vähentää suunnitellulla sovelluksella. Kehittämisprojekti toimii toimeksiantajalle kattavana ennakkoselvityksenä Fiori-sovelluksella saavutettavissa olevista hyödyistä.
Kehittämisprojekti käynnistettiin analysoimalla prosessin nykytilaa ja perehtymällä työn teoreettisessa viitekehyksessä suunnitteluajatteluun, joka on ihmis- ja loppukäyttäjälähtöinen työmenetelmä tarvemäärittelyyn ja tunnistettujen kehityskohteiden ratkaisuideointiin. Nykytila-analyysi osoitti, että laskutusprosessi koostui kahdesta päävaiheesta: kuljettajan toteuttamasta tiedonkeruusta ja ajojärjestelyn suorittamasta tietojenkäsittelystä sekä laskutuksesta. Prosessin tärkeimmät kehitystarpeet selvitettiin suunnitteluajattelulähtöisten havaintojen perusteella prosessin osapuolista.
Havaintojen perusteella huomattiin, että suurimmat ongelmakohdat laskutusprosessissa olivat ajojärjestelyn manuaalisissa työvaiheissa, joissa olemassa olevaa tietoa käsiteltiin useaan kertaan. Turhat tiedon käsittelykerrat aiheuttivat työn hidastamisen lisäksi ajojärjestelijälle inhimillisiä syöttövirheitä, jotka turhauttivat työntekijää. Virheiden todettiin johtuvan siitä, että käsiteltävä tieto sijaitsi useassa eri paikassa, mikä heikensi prosessissa kulkevan tiedon laatua.
Työn lopputuotoksena toimeksiantajalle esiteltiin prototyyppi SAP Fiori -sovelluksesta, jonka avulla tiedonkeräys, -käsittely ja laskutus voidaan toteuttaa samassa järjestelmässä. Ehdotus vähentäisi tiedon vaatimaa käsittelyä ja parantaisi tiedon laatua. Työssä laaditun arvion mukaan ajojärjestelyn tietojenkäsittelyyn ja laskutukseen käyttämää henkilötyötuntimäärää voitaisiin moninkertaisesti vähentää suunnitellulla sovelluksella. Kehittämisprojekti toimii toimeksiantajalle kattavana ennakkoselvityksenä Fiori-sovelluksella saavutettavissa olevista hyödyistä.