Eettisyys digitalisoituvan sote -alan kehittämisessä: hoitotyön näkökulma : Kirjallisuuskatsaus
Moll, Michaela; Lehtonen, Meri; Niskanen, Milla (2018)
Moll, Michaela
Lehtonen, Meri
Niskanen, Milla
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112718409
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112718409
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata sosiaali- ja terveyspalveluiden digitalisaatiota ja siihen liittyviä eettisiä kysymyksiä. Tavoitteena oli saada tietoa sote-alan digipalvelujen kehittämiseen ja hyödyntää tätä tietoa käytännön hoitotyössä. Opinnäytetyön tulokset vastaavat kysymyksiin siitä, mitä digitalisaatio on sote-alalla ja miten eettisyys näkyy sote-alan digitaalisissa palveluissa.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineistonhaku toteutettiin Medic, Medline, Pubmed ja Cinahl terveystieteellisistä tietokannoista sekä manuaalisena hakuna. Aineistoksi valikoitui 18 hoitotieteellistä tutkimusartikkelia. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysimenetelmällä.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että sosiaali- ja terveysalan digitalisaatio on sähköisiä laitteita, palveluja ja sovelluksia sekä erilaisia tapoja kommunikoida. Sähköisiä palveluita käytettiin esimerkiksi älypuhelimella ja tietokoneella. Kommunikointi tapahtui videoyhteyden välityksellä, tekstiviesteillä ja sähköpostilla. Digitalisaatiota käytettiin sairauden hoitoon ja terveydentilan seurantaan. Eettisyys näkyi digitaalisissa palveluissa erilaisina edistävinä ja estävinä tekijöinä. Viestien avulla parannettiin hoitoon sitoutumista, ajasta tai paikasta riippumatta ja tasa-arvo sekä itsenäisyys toteutuivat. Digitalisaation haasteena koettiin henkilö-kohtaisen vuorovaikutuksen väheneminen sekä teknologian käytön osaamattomuus iän tai fyysisen kyvyttömyyden vuoksi.
Tuloksista voidaan päätellä, että sähköisten palveluiden käyttö osana hoitotyötä parantaa ja nopeuttaa terveyttä edistävää hoitoa sekä on vaikuttanut positiivisesti terveydenhuollon palveluihin. Käyttöön tarvittavien taitojen heikentyminen tai puuttuminen, ei saa kuitenkaan vaikuttaa hoidon saamiseen tai laatuun. Opinnäytetyön tuloksilla voidaan lisätä tietoa käy-tännön hoitotyöhön ja jatkossa tulisi kiinnittää erityistä huomiota turvallisuuteen ja yksityisyyden suojaamiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineistonhaku toteutettiin Medic, Medline, Pubmed ja Cinahl terveystieteellisistä tietokannoista sekä manuaalisena hakuna. Aineistoksi valikoitui 18 hoitotieteellistä tutkimusartikkelia. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysimenetelmällä.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että sosiaali- ja terveysalan digitalisaatio on sähköisiä laitteita, palveluja ja sovelluksia sekä erilaisia tapoja kommunikoida. Sähköisiä palveluita käytettiin esimerkiksi älypuhelimella ja tietokoneella. Kommunikointi tapahtui videoyhteyden välityksellä, tekstiviesteillä ja sähköpostilla. Digitalisaatiota käytettiin sairauden hoitoon ja terveydentilan seurantaan. Eettisyys näkyi digitaalisissa palveluissa erilaisina edistävinä ja estävinä tekijöinä. Viestien avulla parannettiin hoitoon sitoutumista, ajasta tai paikasta riippumatta ja tasa-arvo sekä itsenäisyys toteutuivat. Digitalisaation haasteena koettiin henkilö-kohtaisen vuorovaikutuksen väheneminen sekä teknologian käytön osaamattomuus iän tai fyysisen kyvyttömyyden vuoksi.
Tuloksista voidaan päätellä, että sähköisten palveluiden käyttö osana hoitotyötä parantaa ja nopeuttaa terveyttä edistävää hoitoa sekä on vaikuttanut positiivisesti terveydenhuollon palveluihin. Käyttöön tarvittavien taitojen heikentyminen tai puuttuminen, ei saa kuitenkaan vaikuttaa hoidon saamiseen tai laatuun. Opinnäytetyön tuloksilla voidaan lisätä tietoa käy-tännön hoitotyöhön ja jatkossa tulisi kiinnittää erityistä huomiota turvallisuuteen ja yksityisyyden suojaamiseen.