Tunne- ja vuorovaikutustaitojen vahvistaminen aikuisiällä : Menetelmien kehittäminen toiminnallisin keinoin
Virolainen, Tuisku (2018)
Virolainen, Tuisku
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112918933
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112918933
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää erilaisia tapoja tunne- ja vuorovaikutustaitojen vahvistamiseen aikuisiällä. Opinnäytetyön kehittämistehtävinä olivat seuraavat kysymykset: Millä eri menetelmillä ja missä toimintaympäristöissä tunne- ja vuorovaikutustaitoja kannattaa vahvistaa aikuisiällä? Minkälaiset tunne- ja vuorovaikutustyöpajat ovat hyödyllisiä?
Tunne- ja vuorovaikutustaidot vaikuttavat laajasti ihmisen elämään ja käyttäytymiseen ja niiden vahvistaminen parantaa yksilön ja yhteiskunnan hyvinvointia. Näiden taitojen puuttuminen johtaa helposti syrjäytymiseen ja yksinäisyyteen, joten auttamistyötä tekevien on hyvä tehdä kehittämistyötä ja nostaa esiin epäkohtia.
Toteutin opinnäytetyön toiminnallisena. Siihen kuului tunne- ja vuorovaikutustaitoja vahvistavien työpajojen pilotointi aikuisille. Työpajat koostuivat käytännön harjoituksista, joista valtaosa perustui tutkittuun tietoon ja loput empiirisiin kokemuksiin. Työpajojen avulla aikuiset voivat oppia tunne- ja vuorovaikutustaitoja mahdollisimman hyvin ja monipuolisesti. Työpajoista keräsin palautetta osallistujilta, ja palautteen perusteella kehitin seuraavia työpajoja paremmiksi.
Työn osana tein oppaan, jota voivat hyödyntää niin alan ammattilaiset kuin tunne- ja vuorovaikutustaidoista kiinnostuneet yksityishenkilötkin. Kirjoitin oppaaseen yleisiä ohjeita työpajojen järjestämisestä ja etiikasta, sekä lyhyet kuvaukset yleisimmistä tunteista ja kohdennettuja harjoituksia kunkin tunteen käsittelyyn liittyen. Lisäksi osana opinnäytetyötä yhdistin kasvokkain tehtävään työhön sosiaalityötä verkossa. Perustin kaksi vertaistuellista Facebook-ryhmää, joista toinen keskittyy itsemyötätuntoon, ja toinen tunnetaitojen vahvistamiseen aikuisiällä. Ryhmien tarpeellisuus on tullut ilmi niiden jäsenmäärästä ja aktiivisuudesta, sekä ihmisten palautteesta niiden hyödyllisyydestä.
Pilotoinnin myötä havaitsin, että tunne- ja vuorovaikutustaitojen vahvistamisen työpajoihin sopii parhaiten selkeästi teemoitetut useamman kerran kokoontuvat suljetut ryhmät. Opinnäytetyössä olen yhdistänyt kasvokkain tehtävää työtä, ja internetin välityksellä tapahtuvaa sosiaalityötä, sekä tehnyt uudistus- ja kehittämistyötä.
Tunne- ja vuorovaikutustaidot vaikuttavat laajasti ihmisen elämään ja käyttäytymiseen ja niiden vahvistaminen parantaa yksilön ja yhteiskunnan hyvinvointia. Näiden taitojen puuttuminen johtaa helposti syrjäytymiseen ja yksinäisyyteen, joten auttamistyötä tekevien on hyvä tehdä kehittämistyötä ja nostaa esiin epäkohtia.
Toteutin opinnäytetyön toiminnallisena. Siihen kuului tunne- ja vuorovaikutustaitoja vahvistavien työpajojen pilotointi aikuisille. Työpajat koostuivat käytännön harjoituksista, joista valtaosa perustui tutkittuun tietoon ja loput empiirisiin kokemuksiin. Työpajojen avulla aikuiset voivat oppia tunne- ja vuorovaikutustaitoja mahdollisimman hyvin ja monipuolisesti. Työpajoista keräsin palautetta osallistujilta, ja palautteen perusteella kehitin seuraavia työpajoja paremmiksi.
Työn osana tein oppaan, jota voivat hyödyntää niin alan ammattilaiset kuin tunne- ja vuorovaikutustaidoista kiinnostuneet yksityishenkilötkin. Kirjoitin oppaaseen yleisiä ohjeita työpajojen järjestämisestä ja etiikasta, sekä lyhyet kuvaukset yleisimmistä tunteista ja kohdennettuja harjoituksia kunkin tunteen käsittelyyn liittyen. Lisäksi osana opinnäytetyötä yhdistin kasvokkain tehtävään työhön sosiaalityötä verkossa. Perustin kaksi vertaistuellista Facebook-ryhmää, joista toinen keskittyy itsemyötätuntoon, ja toinen tunnetaitojen vahvistamiseen aikuisiällä. Ryhmien tarpeellisuus on tullut ilmi niiden jäsenmäärästä ja aktiivisuudesta, sekä ihmisten palautteesta niiden hyödyllisyydestä.
Pilotoinnin myötä havaitsin, että tunne- ja vuorovaikutustaitojen vahvistamisen työpajoihin sopii parhaiten selkeästi teemoitetut useamman kerran kokoontuvat suljetut ryhmät. Opinnäytetyössä olen yhdistänyt kasvokkain tehtävää työtä, ja internetin välityksellä tapahtuvaa sosiaalityötä, sekä tehnyt uudistus- ja kehittämistyötä.