Ole Rohkea ja Reilu - työpajatoiminnan vaikuttavuus : Moninaisuuden ymmärryksen lisääminen päiväkodissa
Soinio, Viivi; Sinisalo, Emilia (2018)
Soinio, Viivi
Sinisalo, Emilia
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112818920
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112818920
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitetään Yhteiset Lapset ry:n Ole Rohkea ja Reilu - työpajakokonaisuuksien vaikuttavuutta. Ole Rohkea ja Reilu - työpajakokonaisuudet on suunniteltu päiväkoti- ja kouluryhmille ja niiden tavoitteena on kannustaa lapsia ja nuoria rohkeuteen, reiluuteen sekä välittämisen kulttuuriin. Työpajojen tavoitteena on myös edistää moninaisuuden ymmärrystä, arvostusta sekä vahvistaa lasten ja nuorten välittämisen ja puuttumisen taitoja. Työpajoja ohjaavat yhdistyksen kouluttamat vapaaehtoiset. Opinnäytetyössä tuotetaan tietoa Yhteiset Lapset ry:lle työpajojen vaikuttavuudesta asennekasvatuksellisesta näkökulmasta, sekä tarjotaan heille perusteluja toiminnan vaikuttavuudesta.
Opinnäytetyö koostuu toiminnallisista työpajakokonaisuuksista, haastatteluista sekä niistä kerätyn aineiston purkamisesta. Kohderyhmänä on yhdeksästätoista lasta ja heidän opettajansa. Tutkimusaineisto kerättiin ohjaamalla ja samalla havainnoimalla kolme ikäryhmälle sopivaa Ole Rohkea ja Reilu - työpajaa, sekä erillisellä haastattelukerralla, johon osallistuivat kaikki pajoihin osallistuneet lapset ja mukana ollut lastentarhanopettaja. Opinnäytetyössä keskeisiä käsitteitä ovat moninaisuus, yhdenvertaisuus ja rasismi.
Lasten ja lastentarhanopettajan haastatteluissa työpajatoiminta ja sen vaikutukset nousivat esille positiivisessa valossa. Työpajojen jälkeisiin haastatteluihin osallistuneet lapset osoittivat puheillaan muistavansa työpajoista hyvin paljon, tietenkin yksilöllisesti lapsesta riippuen. Työpajoihin liittyvät sadut jäivät lapsille niistä selkeimmin mieleen ja niitä muistellessa esiin nousivat myös työpajojen aikana käydyt keskustelut sekä erilaiset leikit ja toiminnat. Työpajat jättivät lapsille pohjatietoa ja näkökulmia tulevaisuuden arvokeskustelua varten.
Tulevaisuudessa voisi esimerkiksi toteuttaa kontrollihaastattelua tai mielipiteiden keruuta ennen työpajojen toteuttamista ja tutkia mahdollista muutosta vastauksissa ja lasten mielipiteissä. Myös pitkittäistutkimus siitä, kuinka hyvän pohjan työpajat luovat tulevaisuudessa arvopohjan rakentumiselle ja moraalin kehitykselle, esimerkiksi kouluiässä, voisi antaa tärkeää tietoa työpajojen pidempiaikaisesta vaikuttavuudesta.
Opinnäytetyö koostuu toiminnallisista työpajakokonaisuuksista, haastatteluista sekä niistä kerätyn aineiston purkamisesta. Kohderyhmänä on yhdeksästätoista lasta ja heidän opettajansa. Tutkimusaineisto kerättiin ohjaamalla ja samalla havainnoimalla kolme ikäryhmälle sopivaa Ole Rohkea ja Reilu - työpajaa, sekä erillisellä haastattelukerralla, johon osallistuivat kaikki pajoihin osallistuneet lapset ja mukana ollut lastentarhanopettaja. Opinnäytetyössä keskeisiä käsitteitä ovat moninaisuus, yhdenvertaisuus ja rasismi.
Lasten ja lastentarhanopettajan haastatteluissa työpajatoiminta ja sen vaikutukset nousivat esille positiivisessa valossa. Työpajojen jälkeisiin haastatteluihin osallistuneet lapset osoittivat puheillaan muistavansa työpajoista hyvin paljon, tietenkin yksilöllisesti lapsesta riippuen. Työpajoihin liittyvät sadut jäivät lapsille niistä selkeimmin mieleen ja niitä muistellessa esiin nousivat myös työpajojen aikana käydyt keskustelut sekä erilaiset leikit ja toiminnat. Työpajat jättivät lapsille pohjatietoa ja näkökulmia tulevaisuuden arvokeskustelua varten.
Tulevaisuudessa voisi esimerkiksi toteuttaa kontrollihaastattelua tai mielipiteiden keruuta ennen työpajojen toteuttamista ja tutkia mahdollista muutosta vastauksissa ja lasten mielipiteissä. Myös pitkittäistutkimus siitä, kuinka hyvän pohjan työpajat luovat tulevaisuudessa arvopohjan rakentumiselle ja moraalin kehitykselle, esimerkiksi kouluiässä, voisi antaa tärkeää tietoa työpajojen pidempiaikaisesta vaikuttavuudesta.