Videoiden hyödyntäminen yrityksessä
Pussi, Valtteri (2018)
Pussi, Valtteri
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112718544
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112718544
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena työnä, ja sen tarkoituksena oli luoda suomalaiselle rakennusalan yritykselle video-ohjeistus, jonka avulla videoiden tuottamisesta ja jakamisesta tulisi vaivattomampaa. Oheistuksen tavoitteena oli myös saada yrityksen sisällöt erottumaan massasta. Markkinointi on muuttunut digitalisaation myötä ja sisällöntuottamisesta on tullut entistä tärkeämpää. Yritysten jakamat sisällöt katoavat usein valtavaan sisällön määrään ja kohderyhmää on entistä vaikeampi tavoittaa. Varsinkin orgaaninen näkyvyys on laskussa ja sosiaalisten medioiden algoritmit kannustavat maksettua mainontaa.
Teoreettisen viitekehyksen avulla pyrittiin selvittämään relevanteimmat sosiaalisen median kanavat yritykselle ja videoiden jakamiseen. Teoreettinen viitekehys antoi myös käsityksen siitä, millaisia videoita on mahdollista tuottaa ja miten niitä tuotetaan. Teorian tarkoituksena oli antaa kattava kuva videoiden tuottamisesta ja jakamisesta. Lähteet koostuivat suomalaisista sekä kansainvälisistä kirjoista ja artikkeleista, jotka käsittelevät kuluttajien käyttäytymistä eri sosiaalisen median kanavissa, sosiaalisten medioiden kanavien eroja ja koko videotuotantoprosessia.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa syntyi video-ohjeistus, joka tukee ja kouluttaa toimeksiantajayrityksen työntekijöitä videoiden tekemisessä, jakamisessa ja hyödyntämisessä. Video-ohjeistuksen tarkoituksena oli tukea videoiden tekemistä niin, että työntekijät pystyvät paremmin ymmärtämään resurssit, joita videon tuottaminen vaatii. Videoiden tekemistä tuotetaan myös niin, että työntekijät ymmärtävät sen, pystyvätkö he itse tekemään videon vai täytyykö sen tekeminen ulkoistaa. Ohjeistuksen pyrkii myös tukemaan monikanavaisuutta ja tuo esille eri kanavien eroja.
Johtopäätöksissä todettiin, että videoilla pystytään tukemaan uusasiakashankintaa ja sitouttamaan nykyisiä asiakkaita. Hyvin suunnitellut ja kohderyhmäkohtaisetvideot pystyvät kasvattamaan orgaanista näkyvyyttä ja puhuttelevat kohderyhmää. Yritysten tulisi pyrkiä jakamaan videoita, jotka on tehty kohderyhmä ja mediaympäristö edellä.
Teoreettisen viitekehyksen avulla pyrittiin selvittämään relevanteimmat sosiaalisen median kanavat yritykselle ja videoiden jakamiseen. Teoreettinen viitekehys antoi myös käsityksen siitä, millaisia videoita on mahdollista tuottaa ja miten niitä tuotetaan. Teorian tarkoituksena oli antaa kattava kuva videoiden tuottamisesta ja jakamisesta. Lähteet koostuivat suomalaisista sekä kansainvälisistä kirjoista ja artikkeleista, jotka käsittelevät kuluttajien käyttäytymistä eri sosiaalisen median kanavissa, sosiaalisten medioiden kanavien eroja ja koko videotuotantoprosessia.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa syntyi video-ohjeistus, joka tukee ja kouluttaa toimeksiantajayrityksen työntekijöitä videoiden tekemisessä, jakamisessa ja hyödyntämisessä. Video-ohjeistuksen tarkoituksena oli tukea videoiden tekemistä niin, että työntekijät pystyvät paremmin ymmärtämään resurssit, joita videon tuottaminen vaatii. Videoiden tekemistä tuotetaan myös niin, että työntekijät ymmärtävät sen, pystyvätkö he itse tekemään videon vai täytyykö sen tekeminen ulkoistaa. Ohjeistuksen pyrkii myös tukemaan monikanavaisuutta ja tuo esille eri kanavien eroja.
Johtopäätöksissä todettiin, että videoilla pystytään tukemaan uusasiakashankintaa ja sitouttamaan nykyisiä asiakkaita. Hyvin suunnitellut ja kohderyhmäkohtaisetvideot pystyvät kasvattamaan orgaanista näkyvyyttä ja puhuttelevat kohderyhmää. Yritysten tulisi pyrkiä jakamaan videoita, jotka on tehty kohderyhmä ja mediaympäristö edellä.