Rengaskitkan mittausajoneuvo
Viertola, Jarmo; Hakaniemi, Pyry (2018)
Viertola, Jarmo
Hakaniemi, Pyry
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112918962
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112918962
Tiivistelmä
Tämän insinöörityön tavoitteena on laatia konseptisuunnittelu rengaskitkan mittausajoneuvosta. Työssä luotiin konseptisuunnittelu täysin uudenlaisesta testiajoneuvosta tilaajalle. Testiajoneuvon vaatimuksena on, että se on täysin sähkövoimakäyttöinen ja toiselta testattavalta takarenkaalta on pystyttävä mittaamaan pysty- ja pituussuuntaisia voimia, joita siihen kohdistuu. Työn tilaaja tarvitsee testiajoneuvoa auton talvirenkaiden testaamiseen ja tuotekehitykseen.
Työ aloitettiin tutustumalla Yhdysvalloissa Ride Solutions Inc:n jo aiemmin rakentamaan testiajoneuvoon, joka on täysin polttomoottorikäyttöinen. Lähtötietoina toimi F1805-standardi, joka on määritetty yhden yksilöllisen renkaan voimien mittaamiseen suoralla linjalla ja radalla, joka on lumi- tai jääpintainen. Energian tarvelaskelmien perusteella valittiin täyssähkökäyttöiselle voimansiirrolle toteutuskelpoisin konseptivaihtoehto. Valitun täyssähkökäytön perusteella koottiin sähköjärjestelmästä toteutuskelpoinen kokonaisuus.
Tavoitteet saavutettiin, ja tuloksena syntyi toteutuskelpoinen konseptisuunnitelma, joka on mahdollista toteuttaa tässä opinnäytetyössä esitetyllä tavalla. Avoimeksi jäi huurteenpoisto eli lämmitysjärjestelmä, 12 V:n akku ja korkeajänniteakusto. Kyseisistä komponenteista ei saatu sitovaa tarjousta tarjouskyselyistä huolimatta tämän insinöörityön aikana.
Testiajoneuvoa on mahdollista kehittää nykytekniikan kehityksen myötä ja lisärahoituksella.
Työ aloitettiin tutustumalla Yhdysvalloissa Ride Solutions Inc:n jo aiemmin rakentamaan testiajoneuvoon, joka on täysin polttomoottorikäyttöinen. Lähtötietoina toimi F1805-standardi, joka on määritetty yhden yksilöllisen renkaan voimien mittaamiseen suoralla linjalla ja radalla, joka on lumi- tai jääpintainen. Energian tarvelaskelmien perusteella valittiin täyssähkökäyttöiselle voimansiirrolle toteutuskelpoisin konseptivaihtoehto. Valitun täyssähkökäytön perusteella koottiin sähköjärjestelmästä toteutuskelpoinen kokonaisuus.
Tavoitteet saavutettiin, ja tuloksena syntyi toteutuskelpoinen konseptisuunnitelma, joka on mahdollista toteuttaa tässä opinnäytetyössä esitetyllä tavalla. Avoimeksi jäi huurteenpoisto eli lämmitysjärjestelmä, 12 V:n akku ja korkeajänniteakusto. Kyseisistä komponenteista ei saatu sitovaa tarjousta tarjouskyselyistä huolimatta tämän insinöörityön aikana.
Testiajoneuvoa on mahdollista kehittää nykytekniikan kehityksen myötä ja lisärahoituksella.