Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Maahanmuuttajanuoren tulevaisuuden suunnittelun tukeminen : Harjoitteita ryhmätoimintaan

Kivilahti, Marja; Junnila, Emmi (2018)

 
Avaa tiedosto
Junnila_Emmi_Kivilahti_Marja.pdf (864.3Kt)
Lataukset: 


Kivilahti, Marja
Junnila, Emmi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
Creative Commons License
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112918965
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tavoitteena on selvittää minkälaisilla harjoitteilla tulevaisuustyöskentelyä voidaan tukea maahanmuuttajanuorten ryhmätoiminnassa ja miten videokuvausta voidaan hyödyntää toiminnallisissa harjoitteissa. Harjoitteiden tarkoitus on motivoida maahanmuuttajanuoria suunnittelemaan tulevaisuuden jatkopolkuja. Pyrimme rakentamaan harjoitteet siten, että ne lisäisivät kiinnostusta ja taitoja oman elämän suunnitteluun ja tukisivat itsetuntemuksen kehittymistä.

Opinnäytetyö toteutettiin yhdessä R3 Maahanmuuttajanuoret ry:n kanssa Motiivi -yhteistyöhankkeessa. Kolmivuotisen Motiivi-hankkeen ydin on tulevaisuustyöskentelymenetelmien kehittämisessä 18-29 -vuotiaille erityisesti maahanmuuttajataustaisille nuorille, joilla on vaikeuksia elämänhallinnassa ja jotka ovat työn tai koulutuksen ulkopuolella.

Ryhmätoiminta päätettiin toteuttaa aikuisten perusopetuksen 9. luokalla opiskelevien maahanmuuttajanuorten kanssa. Nuoret olivat iältään 17-23-vuotiaita ja asuneet Suomessa 1-5 vuotta. Otimme harjoitteissa huomioon nivelvaiheessa olevien nuorten tarpeen suunnitella siirtymää mahdolliseen jatkokoulutukseen tai työelämään. Sisällöllisesti työpajoissa toteutetut harjoitukset sopivat sellaisenaan tai sovellettuina sekä nivelvaiheen nuorille, että kokonaan koulun tai työelämän ulkopuolella oleville.

Toiminnallinen lähestymistapa ja pienryhmissä tapahtuva ohjaus oli innostavaa ja palkitsevaa sekä ohjaajille, että ohjattaville. Harjoitteet toimivat pääosin suunnitellusti ja opinnäytetyössä saatiin kerättyä arvokasta tietoa jatkokehitystä varten. Opinnäytetyöhön on koottu selkeät ohjeet harjoitteiden toistamiseen ja ideoita niiden soveltamiseen. Lopputuloksena syntyi valikoima harjoituksia, joita voi hyödyntää kokonaisuutena tai joista voi valikoida tarkoituksiinsa sopivat. Aikaansaannoksemme on hyvä pohja ryhmänohjaajalle, joka haluaa edistää ryhmäläistensä tulevaisuudensuunnittelua ja itsetuntemusta sekä lähteä kehittämään omia vastaavia harjoituksia.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste