Terveydenhoitajaopiskelijoiden mielipiteet simulaatiopedagogiikan käytöstä rokotusohjauksen opetuksessa
Takkinen, Viola; Varala, Jade (2018)
Takkinen, Viola
Varala, Jade
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112818847
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112818847
Tiivistelmä
Terveydenhoitajien antamalla hyvällä rokotusohjauksella voidaan vaikuttaa epäröivästi rokotuksiin suhtautuvien asiakkaiden rokotuspäätöksiin ja tätä kautta rokotuskattavuuteen. Hyvän rokotuskattavuuden avulla voidaan välttää useiden vakavien tautien leviäminen ja niiden aiheuttamat kustannukset.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, kokevatko terveydenhoitajaopiskelijat simulaatiopedagogiikan käytön heidän rokotusohjaustaitoja ja - valmiuksia vahvistavaksi opetusmenetelmäksi, ja tulisiko simulaatiopedagogiikkaa lisätä rokotusohjauksen opetukseen. Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa tietoa, jota voidaan hyödyntää rokotusohjausopetuksen kehittämisessä kansainvälisessä EDUVAC-hankkeessa.
Opinnäytetyö toteutettiin osana EDUVAC-hanketta, jonka tavoitteena on vahvistaa terveydenhuollon opiskelijoiden rokotusosaamista luomalla hankkeeseen osallistuvien korkeakoulujen kanssa rokotusosaamisen opintokokonaisuus. Toteutimme opinnäytetyön laadullisena tutkimuksena hyödyntäen myös toiminnallisen tutkimuksen piirteitä. Osana opinnäytetyötämme suunnittelimme ja toteutimme rokotussimulaatiotunnin yhdessä lehtori Sari Lahden ja opinnäytetyömme ohjaajan Anne Nikulan kanssa. Aineiston (n = 14) keräsimme simulaatiotunnille osallistuneilta terveydenhoitajaopiskelijoilta kyselyllä 10.10.– 16.10.2018.
Tulosten mukaan opiskelijat kokevat simulaatiopedagogiikan rokotusohjaustaitoja vahvistavaksi opetusmenetelmäksi. Simulaatio koettiin käytännönläheiseksi ja tehokkaaksi. Vastauksista nousee esille, että opiskelijat toivovat simulaation lisäämistä opetukseen. Opiskelijat saivat tunnilla palautetta sekä opettajilta että muilta opiskelijoilta. Palautteen koetaan lisäävän rokotusohjausvalmiuksia.
Opinnäytetyön tulosten perusteella esitämme, että rokotusosaamisen opintokokonaisuutta ja rokotusohjausopetusta olisi hyvä kehittää esimerkiksi simulaatiopedagogiikkaa lisäämällä. Opinnäytetyömme tuloksia voidaan käyttää hyödyksi terveydenhoitajaopiskelijoiden koulutuksen kehittämisessä. Tutkimustuloksia tullaan käyttämään osana EDUVAC-hanketta. Myös simulaatioharjoituksista kerättyä videomateriaalia voidaan käyttää Metropolian rokotusosaamisen opetuksessa. Tulevien terveydenhoitajien ohjausvalmiuksia vahvistamalla rokotuskattavuuteen on paremmat mahdollisuudet vaikuttaa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, kokevatko terveydenhoitajaopiskelijat simulaatiopedagogiikan käytön heidän rokotusohjaustaitoja ja - valmiuksia vahvistavaksi opetusmenetelmäksi, ja tulisiko simulaatiopedagogiikkaa lisätä rokotusohjauksen opetukseen. Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa tietoa, jota voidaan hyödyntää rokotusohjausopetuksen kehittämisessä kansainvälisessä EDUVAC-hankkeessa.
Opinnäytetyö toteutettiin osana EDUVAC-hanketta, jonka tavoitteena on vahvistaa terveydenhuollon opiskelijoiden rokotusosaamista luomalla hankkeeseen osallistuvien korkeakoulujen kanssa rokotusosaamisen opintokokonaisuus. Toteutimme opinnäytetyön laadullisena tutkimuksena hyödyntäen myös toiminnallisen tutkimuksen piirteitä. Osana opinnäytetyötämme suunnittelimme ja toteutimme rokotussimulaatiotunnin yhdessä lehtori Sari Lahden ja opinnäytetyömme ohjaajan Anne Nikulan kanssa. Aineiston (n = 14) keräsimme simulaatiotunnille osallistuneilta terveydenhoitajaopiskelijoilta kyselyllä 10.10.– 16.10.2018.
Tulosten mukaan opiskelijat kokevat simulaatiopedagogiikan rokotusohjaustaitoja vahvistavaksi opetusmenetelmäksi. Simulaatio koettiin käytännönläheiseksi ja tehokkaaksi. Vastauksista nousee esille, että opiskelijat toivovat simulaation lisäämistä opetukseen. Opiskelijat saivat tunnilla palautetta sekä opettajilta että muilta opiskelijoilta. Palautteen koetaan lisäävän rokotusohjausvalmiuksia.
Opinnäytetyön tulosten perusteella esitämme, että rokotusosaamisen opintokokonaisuutta ja rokotusohjausopetusta olisi hyvä kehittää esimerkiksi simulaatiopedagogiikkaa lisäämällä. Opinnäytetyömme tuloksia voidaan käyttää hyödyksi terveydenhoitajaopiskelijoiden koulutuksen kehittämisessä. Tutkimustuloksia tullaan käyttämään osana EDUVAC-hanketta. Myös simulaatioharjoituksista kerättyä videomateriaalia voidaan käyttää Metropolian rokotusosaamisen opetuksessa. Tulevien terveydenhoitajien ohjausvalmiuksia vahvistamalla rokotuskattavuuteen on paremmat mahdollisuudet vaikuttaa.