Verikeskuksen verkkotentti perehdytyksen tueksi
Miettinen, Enni; Lahti, Emmi (2018)
Miettinen, Enni
Lahti, Emmi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120219451
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120219451
Tiivistelmä
HUSLAB:iin kuuluu kahdeksan eri sairaalan verikeskusta. Työskentely verikeskuksessa vaatii tarkkuutta, huolellisuutta ja hyvää perehdytystä. Perehdyttäminen tähtää siihen, että uusi työntekijä omaksuu ja ymmärtää organisaation toimintatavat sekä kulttuurin. Perustavoitteena on auttaa uusia työntekijöitä tulemaan organisaation toimiviksi jäseniksi mahdollisimman pian. Välittömänä tavoitteena on antaa uudelle työntekijälle perusvalmiudet oman työn suorittamiseen. Hyvällä perehdytyksellä ja henkilökunnan osaamisen varmistamisella vältetään virheitä ja taataan turvallinen verensiirto potilaalle.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa HUSLAB:n alueen verikeskuksille sähköinen kysymyssarja, jolla saadaan testattua ja varmistettua perehtyvän laboratoriohoitajan osaaminen. Tarkoituksena oli luoda kattava ja perusasiat sisältävä verkossa tehtävä tentti, joka antaisi kokonaiskuvan perehtyvän työntekijän osaamisesta. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda apuväline perehdytyksen tueksi. Tentistä on apua niin perehdyttäjälle kuin perehtyjälle itselleen. Tavoitteena on myös yhdenmukaistaa eri verikeskuksiin tulevien uusien työntekijöiden perehdytystä. Uuden tentin joutuisivat tekemään kaikki uudet työntekijät. Lisäksi tenttiä voitaisiin käyttää varmistamaan, onko työntekijä valmis päivystämään yksin.
Verkkotenttiä varten käytiin läpi kaikki HUSLAB:n verikeskusten yhteiset toimintaohjeet. Toimintaohjeiden pohjalta muodostettiin kysymykset verkkotenttiin. Kysymyksiä tehtiin yhteensä 78 kappaletta. Kysymyksiä varten suunniteltiin ja otettiin valokuvia. Itse verkkotentti toteutettiin Questioner-ohjelmalla.
Tuotoksena syntyi verkkotentti, jolla verikeskuksen perehdyttäjä saa mitattua perehdytettävän työntekijän osaamista. Verkkotentti on jaettu aihealueittain viiteen pienempään tenttiin. Aihealueet ovat verivalmisteet, verivalmisteiden valinta, verensiirtotutkimukset, laadunvarmistus ja toiminnallinen osuus. Kysymyksiä on kolmenlaisia: monivalintoja, avoimia kysymyksiä ja toiminnallisia tehtäviä, jotka tehdään yhdessä perehdyttäjän kanssa. Osaan tentin kysymyksistä liittyy kuva. Jokaisen tentin osion vastaamisen jälkeen ohjelma antaa lukumäärän sekä prosenttimäärän, kuinka moneen kysymykseen on vastattu oikein ja kuinka moneen väärin.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa HUSLAB:n alueen verikeskuksille sähköinen kysymyssarja, jolla saadaan testattua ja varmistettua perehtyvän laboratoriohoitajan osaaminen. Tarkoituksena oli luoda kattava ja perusasiat sisältävä verkossa tehtävä tentti, joka antaisi kokonaiskuvan perehtyvän työntekijän osaamisesta. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda apuväline perehdytyksen tueksi. Tentistä on apua niin perehdyttäjälle kuin perehtyjälle itselleen. Tavoitteena on myös yhdenmukaistaa eri verikeskuksiin tulevien uusien työntekijöiden perehdytystä. Uuden tentin joutuisivat tekemään kaikki uudet työntekijät. Lisäksi tenttiä voitaisiin käyttää varmistamaan, onko työntekijä valmis päivystämään yksin.
Verkkotenttiä varten käytiin läpi kaikki HUSLAB:n verikeskusten yhteiset toimintaohjeet. Toimintaohjeiden pohjalta muodostettiin kysymykset verkkotenttiin. Kysymyksiä tehtiin yhteensä 78 kappaletta. Kysymyksiä varten suunniteltiin ja otettiin valokuvia. Itse verkkotentti toteutettiin Questioner-ohjelmalla.
Tuotoksena syntyi verkkotentti, jolla verikeskuksen perehdyttäjä saa mitattua perehdytettävän työntekijän osaamista. Verkkotentti on jaettu aihealueittain viiteen pienempään tenttiin. Aihealueet ovat verivalmisteet, verivalmisteiden valinta, verensiirtotutkimukset, laadunvarmistus ja toiminnallinen osuus. Kysymyksiä on kolmenlaisia: monivalintoja, avoimia kysymyksiä ja toiminnallisia tehtäviä, jotka tehdään yhdessä perehdyttäjän kanssa. Osaan tentin kysymyksistä liittyy kuva. Jokaisen tentin osion vastaamisen jälkeen ohjelma antaa lukumäärän sekä prosenttimäärän, kuinka moneen kysymykseen on vastattu oikein ja kuinka moneen väärin.