Avoin muistiryhmä palvelukeskuksessa : Toimintamallin yhteiskehittely
Epäilys, Tuija (2018)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120319839
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120319839
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen kehittämistyön tavoitteena oli kehittää palvelukeskuksissa toimivan avoimen muistiryhmän toimintamalli vastaamaan muistiasiakkaiden toiveita ja tarpeita. Työssä sovellettiin toimintatutkimuksellista lähestymistapaa, ja aineisto kerättiin teemahaastattelemalla kymmentä avoimiin muistiryhmiin osallistunutta muistiasiakasta. Laadullinen aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä, jossa pääluokiksi muodostuivat kokemukset muistisairaudesta arjesta, kokemukset ryhmästä ja ryhmän kehittämisideat.
Kehittämistyöhön osallistui kuusi Helsingin kaupungin palvelukeskusta. Ryhmänohjaajien yhteiskehittelyn työpajassa avoimen muistiryhmän osa-alueet kartoitettiin Lean Canvas -mallin mukaan teemahaastattelujen tulosten pohjalta ja kuvattiin toimintamalliin. Toimintamalli kuvaa toiminnan keskeiset asiat ja sen, mitä toiminta toteutuakseen vaatii organisaatiolta ja ryhmänohjaajilta ja millä tavoin toiminta vastaa asiakastarpeeseen. Malli antaa suuntaa muistiasiakkaiden näkemyksistä siitä, mitä he toiminnalta toivovat.
Tulosten mukaan muistisairaus vaikuttaa monella tavalla sairastuneen arkeen. On tärkeää, etteivät muistiasiakkaat ja omaiset jää yksin. Avoin muistiryhmä luo mahdollisuuden tavata vertaisia, saada vertais- ja psyykkistä tukea sekä yhteenkuuluvuuden tunnetta toisten kanssa. Ryhmästä saa monenlaista tietoa, tukea ja apua. Salliva ja hyväksyvä ilmapiiri tuo hyvää mieltä ja -oloa. Toiminnassa tulee huomioida vertaistuen mahdollistaminen, yhteinen jakaminen ja yhdenvertainen osallistuminen. Yhdessä tekeminen osallistavien menetelmien kautta lisää ryhmässä muistiasiakkaiden keskinäistä vuorovaikutusta ja osallistumista.
Muistisairauden alkuvaiheessa oleva ihminen voi tulla avoimeen muistiryhmään heti saatuaan tiedon ryhmästä. Avoin muistiryhmä on toiminnan kokonaisuus ensikohtaamisesta siihen asti, kunnes muistiasiakas siirtyy esimerkiksi päivätoimintaan. Muistisairauksiin perehtyneet ohjaajat kulkevat muistiasiakkaan ja hänen omaisensa rinnalla. Toiminta on levinnyt Kampin palvelukeskuksesta kuuteen muuhun palvelukeskukseen.
Tämä toimintamalli toimii tulevaisuudessa ohjenuorana, ja ryhmänohjaajien yhteyshenkilö on tukena, kun avoin muistiryhmä alkaa palvelukeskuksessa uutena toimintana. Toimintaa arvioidaan säännöllisesti asiakasmäärien seurannalla ja yhteisellä palautekyselyllä. Näiden pohjalta toimintaa kehitetään asiakaslähtöisesti ryhmänohjaajien -verkostossa.
Kehittämistyöhön osallistui kuusi Helsingin kaupungin palvelukeskusta. Ryhmänohjaajien yhteiskehittelyn työpajassa avoimen muistiryhmän osa-alueet kartoitettiin Lean Canvas -mallin mukaan teemahaastattelujen tulosten pohjalta ja kuvattiin toimintamalliin. Toimintamalli kuvaa toiminnan keskeiset asiat ja sen, mitä toiminta toteutuakseen vaatii organisaatiolta ja ryhmänohjaajilta ja millä tavoin toiminta vastaa asiakastarpeeseen. Malli antaa suuntaa muistiasiakkaiden näkemyksistä siitä, mitä he toiminnalta toivovat.
Tulosten mukaan muistisairaus vaikuttaa monella tavalla sairastuneen arkeen. On tärkeää, etteivät muistiasiakkaat ja omaiset jää yksin. Avoin muistiryhmä luo mahdollisuuden tavata vertaisia, saada vertais- ja psyykkistä tukea sekä yhteenkuuluvuuden tunnetta toisten kanssa. Ryhmästä saa monenlaista tietoa, tukea ja apua. Salliva ja hyväksyvä ilmapiiri tuo hyvää mieltä ja -oloa. Toiminnassa tulee huomioida vertaistuen mahdollistaminen, yhteinen jakaminen ja yhdenvertainen osallistuminen. Yhdessä tekeminen osallistavien menetelmien kautta lisää ryhmässä muistiasiakkaiden keskinäistä vuorovaikutusta ja osallistumista.
Muistisairauden alkuvaiheessa oleva ihminen voi tulla avoimeen muistiryhmään heti saatuaan tiedon ryhmästä. Avoin muistiryhmä on toiminnan kokonaisuus ensikohtaamisesta siihen asti, kunnes muistiasiakas siirtyy esimerkiksi päivätoimintaan. Muistisairauksiin perehtyneet ohjaajat kulkevat muistiasiakkaan ja hänen omaisensa rinnalla. Toiminta on levinnyt Kampin palvelukeskuksesta kuuteen muuhun palvelukeskukseen.
Tämä toimintamalli toimii tulevaisuudessa ohjenuorana, ja ryhmänohjaajien yhteyshenkilö on tukena, kun avoin muistiryhmä alkaa palvelukeskuksessa uutena toimintana. Toimintaa arvioidaan säännöllisesti asiakasmäärien seurannalla ja yhteisellä palautekyselyllä. Näiden pohjalta toimintaa kehitetään asiakaslähtöisesti ryhmänohjaajien -verkostossa.