Intialainen rytmisolfa-metodi Konnakol ja sen soveltaminen soittoharjoitteluun
Blomberg, Teemu (2018)
Blomberg, Teemu
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121120912
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121120912
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee Intiasta peräisin olevaa rytmisolfametodia nimeltään Konnakol. Konnakol on metodi, jota sekä muusikot, että tanssijat käyttävät Intiassa rytmien harjoitteluun ja sisäistämiseen. Konnakol perustuu erilaisten tavujen käyttämiseen, joilla rytmejä lausutaan suusanallisesti ilman instrumenttia. Rytmien suusanallinen harjoittelu auttaa sisäistämään rytmejä tehokkaasti, jonka jälkeen niitä on helppo soveltaa omalle instrumentille. Olen opiskellut aihetta kitaraopettajani Peter Lerchen kanssa, jolta saadut opit ja asiantuntijahaastattelu toimivat opinnäytetyöni pääasiallisena tietopohjana. Opinnäytetyöni pääteemoina ovat omat kokemukseni ja kokemani hyödyt Konnakolista, sekä omat tapani soveltaa metodia instrumenttiharjoitteluun.
Opinnäytetyössäni esittelen Konnakol-metodin perusteet ja taustaa, ja sen jälkeen alkaa työn harjoitusosio. Olen koonnut työhöni runsaasti harjoituksia, joissa opetellaan rytmien lausumista suusanallisesti. Suurimman osan esimerkeistä olen säveltänyt itse ja osan olen oppinut opettajaltani Peter Lercheltä. Harjoitukset ovat suunnattu kaikille muusikoille instrumentista tai musiikillisesta taustasta riippumatta. Harjoitukset sisältävät itse tekemäni nuotit, joiden tukena toimivat jokaisesta harjoituksesta tekemäni äänitteet. Jokaisen harjoituksen nuotin alla on linkki, joka ohjaa lukijan äänitteeseen. Suusanallisten harjoitusten jälkeen työni etenee instrumentilla tehtäviin sovelluksiin. Olen äänittänyt kaikki instrumenttiharjoitteluun liittyvät harjoitukset kitaralla, mutta niitä voi soveltaa mille tahansa instrumentille.
Työni loppuosassa käsittelen Konnakolia pedagogisesta näkökulmasta ja kerron miten olen käyttänyt Konnakolia opetuskeinona. Työni ei ole tarkoitus olla kannesta kanteen opeteltava opetusmateriaali, vaan tarkoituksenani on esitellä Konnakol-metodin periaatteet ja tekemieni harjoitusesimerkkien avulla kannustaa lukijaa soveltamaan metodia omalla tavallaan omassa musiikillisessa ympäristössään.
Opinnäytetyössäni esittelen Konnakol-metodin perusteet ja taustaa, ja sen jälkeen alkaa työn harjoitusosio. Olen koonnut työhöni runsaasti harjoituksia, joissa opetellaan rytmien lausumista suusanallisesti. Suurimman osan esimerkeistä olen säveltänyt itse ja osan olen oppinut opettajaltani Peter Lercheltä. Harjoitukset ovat suunnattu kaikille muusikoille instrumentista tai musiikillisesta taustasta riippumatta. Harjoitukset sisältävät itse tekemäni nuotit, joiden tukena toimivat jokaisesta harjoituksesta tekemäni äänitteet. Jokaisen harjoituksen nuotin alla on linkki, joka ohjaa lukijan äänitteeseen. Suusanallisten harjoitusten jälkeen työni etenee instrumentilla tehtäviin sovelluksiin. Olen äänittänyt kaikki instrumenttiharjoitteluun liittyvät harjoitukset kitaralla, mutta niitä voi soveltaa mille tahansa instrumentille.
Työni loppuosassa käsittelen Konnakolia pedagogisesta näkökulmasta ja kerron miten olen käyttänyt Konnakolia opetuskeinona. Työni ei ole tarkoitus olla kannesta kanteen opeteltava opetusmateriaali, vaan tarkoituksenani on esitellä Konnakol-metodin periaatteet ja tekemieni harjoitusesimerkkien avulla kannustaa lukijaa soveltamaan metodia omalla tavallaan omassa musiikillisessa ympäristössään.