Pähkinänkuori avautuu: pistenuottien sähköisen oppimateriaalin valmistaminen
Ojala, Joose (2018)
Ojala, Joose
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121120939
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121120939
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tarkastelee ja taustoittaa kehitysprosessia laatiessani pistenuottien sähköistä oppimateriaalia. Hankkeen tilaaja on Näkövammaisten Kulttuuripalvelu ry. Pistenuottikirjoitus on pistekirjoituksen merkistön pohjalle rakentuva näkövammaisten maailmanlaajuisesti käyttämä nuottikirjoitus. Järjestelmä on pistekirjoituksen isänä tunnetun Louis Braillen kehittämä. Pistenuottien ilmaiseen tuottamiseen liittyvä teknologia on viime vuosina kehittynyt ja nuottien saatavuus on sitä kautta parantunut. Ei ole kuitenkaan olemassa suomenkielistä oppimateriaalia, josta pistenuotteja ja siihen liittyvää uusinta teknologiaa voisi opetella.
Projektin tavoitteena oli kehittää sähköinen pistenuottien ja pistenuottiteknologian oppimateriaali. Näkövammainen musiikin maisteri Riikka Hänninen on kirjoittanut tiiviin käsikirjan ”Pistenuotit pähkinänkuoressa”. Oppimateriaaliin haluttiin tasaisesti vaikeutuvat tehtäväosiot kaikista tämän kirjan sisällöistä. Hankkeessa työskentelee lisäkseni toinen sisällöntuottaja Riikka Hänninen sekä ohjelmoija Ronja Oja. Opinnäyte koostuu teososasta ja raportista. Teososa sisältää itse oppimateriaalin. Raportti keskittyy materiaalin taustoittamiseen ja analysointiin.
Hankkeelle on myönnetty 15000 euron apuraha lokakuussa 2018. Pistenuottiteknologioita käsittelevää osuutta ei ole vielä tehty. Tällä hetkellä on jo valmiina noin puolet Pistenuotit pähkinänkuoressa-kirjan sisällöistä kattava oppimateriaali. Valmis materiaali sisältää kuvauksen kulloisestakin käsiteltävästä asiasta, taustoittavan sisällön vaadittavista musiikin teorian käytännöistä ja ilmiöistä sekä tasaisesti vaikeutuvan tehtäväosion. oppimateriaalin wordiin tehtyä kehitysversiota voi jo hyvin käyttää opetus - ja testikäytössä ilman internetalustaakin. Braille unicode - teknologialla toteutetut pistenuotit mahdollistavat nuottien lukemisen sokeille että näkeville materiaalin käyttäjille. Moni tehtävä kaipaa vielä tuekseen taustoitusta äänitemuodossa, joten sisällöt tällaisenaan eivät välttämättä vielä sovi kaikille ainakaan täysin itsenäiseen opiskeluun.
Sisällöllisesti valmiina oleva materiaali on tähänastisissa opetuskokeiluissani osoittautunut melko toimivaksi. Ennen kaiKkea tarvitaan lisää testikäyttäjiä, koko tiimin kaikki osaamisen alueet yhdistävää ideointia sekä aitoja ja mahdollisimman monipuolisia opetustilanteita.
Projektin tavoitteena oli kehittää sähköinen pistenuottien ja pistenuottiteknologian oppimateriaali. Näkövammainen musiikin maisteri Riikka Hänninen on kirjoittanut tiiviin käsikirjan ”Pistenuotit pähkinänkuoressa”. Oppimateriaaliin haluttiin tasaisesti vaikeutuvat tehtäväosiot kaikista tämän kirjan sisällöistä. Hankkeessa työskentelee lisäkseni toinen sisällöntuottaja Riikka Hänninen sekä ohjelmoija Ronja Oja. Opinnäyte koostuu teososasta ja raportista. Teososa sisältää itse oppimateriaalin. Raportti keskittyy materiaalin taustoittamiseen ja analysointiin.
Hankkeelle on myönnetty 15000 euron apuraha lokakuussa 2018. Pistenuottiteknologioita käsittelevää osuutta ei ole vielä tehty. Tällä hetkellä on jo valmiina noin puolet Pistenuotit pähkinänkuoressa-kirjan sisällöistä kattava oppimateriaali. Valmis materiaali sisältää kuvauksen kulloisestakin käsiteltävästä asiasta, taustoittavan sisällön vaadittavista musiikin teorian käytännöistä ja ilmiöistä sekä tasaisesti vaikeutuvan tehtäväosion. oppimateriaalin wordiin tehtyä kehitysversiota voi jo hyvin käyttää opetus - ja testikäytössä ilman internetalustaakin. Braille unicode - teknologialla toteutetut pistenuotit mahdollistavat nuottien lukemisen sokeille että näkeville materiaalin käyttäjille. Moni tehtävä kaipaa vielä tuekseen taustoitusta äänitemuodossa, joten sisällöt tällaisenaan eivät välttämättä vielä sovi kaikille ainakaan täysin itsenäiseen opiskeluun.
Sisällöllisesti valmiina oleva materiaali on tähänastisissa opetuskokeiluissani osoittautunut melko toimivaksi. Ennen kaiKkea tarvitaan lisää testikäyttäjiä, koko tiimin kaikki osaamisen alueet yhdistävää ideointia sekä aitoja ja mahdollisimman monipuolisia opetustilanteita.