Soiva taideleikki sosiokulttuurisena oppimisympäristönä : Musiikkipedagogin kokemuksia kehittämisestä
Tammiruusu, Hanna-Leena (2018)
Tammiruusu, Hanna-Leena
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121121016
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121121016
Tiivistelmä
Soiva taideleikki sosiokulttuurisena oppimisympäristönä -opinnäytetyön tarkoituksena on jakaa kokemuksia ammatillisesta kehittymisestä, sekä tarjoilla näkökulmia taiteen perusopetuksen varhaisiän musiikkikasvatuksen toimintakulttuurin kehittämiseen.
Uudistus, muutos, kehittäminen sekä kehittyminen ovat tällä hetkellä ajankohtaisia aiheita musiikkioppilaitoksissa.
Opinnäytetyö syntyi varhaisiän musiikkikasvatuksen täydennyskoulutuksista nousseesta kehittämistarpeesta. Kehittämisprojektin puitteissa tehdyt haastattelut ja koulutuksissa käydyt keskustelut osoittivat, että useassa musiikkioppilaitoksessa varhaisiän musiikkikasvatuksen toimintakulttuurin kehittäminen on saattanut jäädä instrumenttiopetuksen ainekohtaisten opetussuunnitelmien laatimisen jalkoihin. Monelle varhaisiän musiikinopettajalle oli myös epäselvää se, mitä pitää kehittää. Osassa tapauksista kehittäminen oli jäänyt pitkälti yksittäisten opettajien oman kiinnostuksen ja taloudellisten resurssien varaan. Lisäksi aineisto osoitti, että muutospaine saattaa aiheuttaa voimakkaita tunnereaktioita työyhteisön sisällä.
Soiva taideleikki on sosiokulttuurinen oppimisympäristö, jossa lapset ja opettaja yhdenvertaisina ryhmän jäseninä säveltävät musiikillista mielikuvitusleikkiä, taiteen eri ilmaisukeinoja käyttäen. Soiva taideleikki on oppimisen tila, joka uskoo jokaisen oppijan luovaan potentiaaliin. Soiva taideleikki on myös työtapa, joka on rakentunut kymmenen vuoden pedagogisen itsereflektion sekä intuitiivisen kokeilun kautta. Opinnäytetyön tarkoituksena on rohkaista musiikkipedagogeja antautumaan taiteelle ja heittäytymään luovuuden virtaan. Soivan taideleikin ideologian mukaisesti tarkoitus on rohkaista ja antaa vertaistukea. Siksi opinnäytetyössä kulkee kirjoittajan oma ääni itsereflektion muodossa tärkeänä elementtinä läpi koko työn.
Opinnäytetyö sisältää tulkintoja taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteista. Lisäksi opinnäytetyössä kuvaillaan kokemuksia muun muassa osallisuudesta, yhteisöllisyyden tunteesta, pedagogisesta improvisoinnista, vapaasta musiikkikasvatuksesta sekä leikin säveltämisestä. Nämä aiheet toistuvat erilaisista näkökulmista kautta koko opinnäytetyön. Lisäksi Soiva taideleikki kertoo tärkeistä asioista, kuten muun muassa merkityksellisistä oppimiskokemuksista ja pedagogisen rakkauden välittämästä luottamuksen tunteesta, sekä siitä, miten me pedagogeina voisimme välittää näitä tunteita eteenpäin omille oppilaillemme.
Uudistus, muutos, kehittäminen sekä kehittyminen ovat tällä hetkellä ajankohtaisia aiheita musiikkioppilaitoksissa.
Opinnäytetyö syntyi varhaisiän musiikkikasvatuksen täydennyskoulutuksista nousseesta kehittämistarpeesta. Kehittämisprojektin puitteissa tehdyt haastattelut ja koulutuksissa käydyt keskustelut osoittivat, että useassa musiikkioppilaitoksessa varhaisiän musiikkikasvatuksen toimintakulttuurin kehittäminen on saattanut jäädä instrumenttiopetuksen ainekohtaisten opetussuunnitelmien laatimisen jalkoihin. Monelle varhaisiän musiikinopettajalle oli myös epäselvää se, mitä pitää kehittää. Osassa tapauksista kehittäminen oli jäänyt pitkälti yksittäisten opettajien oman kiinnostuksen ja taloudellisten resurssien varaan. Lisäksi aineisto osoitti, että muutospaine saattaa aiheuttaa voimakkaita tunnereaktioita työyhteisön sisällä.
Soiva taideleikki on sosiokulttuurinen oppimisympäristö, jossa lapset ja opettaja yhdenvertaisina ryhmän jäseninä säveltävät musiikillista mielikuvitusleikkiä, taiteen eri ilmaisukeinoja käyttäen. Soiva taideleikki on oppimisen tila, joka uskoo jokaisen oppijan luovaan potentiaaliin. Soiva taideleikki on myös työtapa, joka on rakentunut kymmenen vuoden pedagogisen itsereflektion sekä intuitiivisen kokeilun kautta. Opinnäytetyön tarkoituksena on rohkaista musiikkipedagogeja antautumaan taiteelle ja heittäytymään luovuuden virtaan. Soivan taideleikin ideologian mukaisesti tarkoitus on rohkaista ja antaa vertaistukea. Siksi opinnäytetyössä kulkee kirjoittajan oma ääni itsereflektion muodossa tärkeänä elementtinä läpi koko työn.
Opinnäytetyö sisältää tulkintoja taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteista. Lisäksi opinnäytetyössä kuvaillaan kokemuksia muun muassa osallisuudesta, yhteisöllisyyden tunteesta, pedagogisesta improvisoinnista, vapaasta musiikkikasvatuksesta sekä leikin säveltämisestä. Nämä aiheet toistuvat erilaisista näkökulmista kautta koko opinnäytetyön. Lisäksi Soiva taideleikki kertoo tärkeistä asioista, kuten muun muassa merkityksellisistä oppimiskokemuksista ja pedagogisen rakkauden välittämästä luottamuksen tunteesta, sekä siitä, miten me pedagogeina voisimme välittää näitä tunteita eteenpäin omille oppilaillemme.