Chatbot web -sovelluksen suunnittelu ja kehitys
Poutanen, Mikko (2018)
Poutanen, Mikko
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121221086
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121221086
Tiivistelmä
Keskustelevat käyttöliittymät ovat yleistyneet viime vuosina huomattavasti erilaisten viesti- ja verkkopalveluiden kautta toimivien chatbottien muodossa. Chatbotteja voidaan käyttää monissa eri yhteyksissä, ja ne voivat tehostaa yritysten toimintaa niin asiakaspalvelutyössä kuin sisäisissä prosesseissa. Tämän insinöörityön tavoitteena oli selvittää keskustelevan käyttöliittymän vaatimukset ja ominaisuudet alan kirjallisuudesta ja verkkojulkaisuista, vertailla eri palveluntarjoajien pilvipohjaisia chatbot-alustoja ja toteuttaa niistä yhdellä chatbot-verkkopalvelu yrityksen asiakaspalvelutarpeisiin.
Toistaiseksi Suomea puhuvat chatbotit ovat olleet melko harvinaisia johtuen puutteellisesta kielituesta yleisimmissä chatbot-alustoissa. Nykyteknologioilla on kuitenkin mahdollista toteuttaa rajallisesti Suomea ymmärtäviä botteja. Tämän mahdollistaa monissa chatbot-alustoissa käytetyt koneoppimisalgoritmit, jotka luokittelevat käyttäjän kirjoittamaa tai puhumaa syötettä aikomusten ja entiteettien perusteella. Näin ollen, kun algoritmille syötetään tarpeeksi suomenkielistä dataa, se voi oppia tunnistamaan näitä ominaisuuksia vapaamuotoisesta tekstistä, ja vastaamaan sitten ennalta määrätyllä tavalla. Projektin tarkoituksena oli botin kehityksen ohella myös kerätä olennaiset havainnot ja haasteet yleisesti chatbot-palvelujen suunnitteluun ja kehitykseen liittyen, sekä arvioida eri alustojen soveltuvuutta ja ominaisuuksia erilaisia suomenkielisiä käyttötarkoituksia varten.
Työn tuloksena rakennettiin IBM Cloud -palvelun tarjoamia Watson-rajapintoja käyttäen toimiva chatbot-web-sovellus, joka kykenee vastaamaan suomeksi yrityksen asiakaspalveluun liittyviin kysymyksiin, kerää eri asiakkaiden kanssa käydyistä keskusteluista statistiikkaa tietokantaan. Sen kykyä vastata kysymyksiin ja käydä keskusteluja voi laajentaa tarpeen myötä ilman suurta vaivaa tai teknistä osaamista. Koneoppimistekniikan kehittyessä kiihtyvää tahtia, yhä suuremman osan tyypillisistä asiakaspalvelutilanteista pystyy teoriassa hoitamaan älykkäät botit, jotka ajan myötä oppivat paremmiksi tehtävissään. Botit voivat myös tarvittaessa ohjata keskustelun ihmiselle, jos se ei kykene ratkaisemaan asiakkaan ongelmaa.
Toistaiseksi Suomea puhuvat chatbotit ovat olleet melko harvinaisia johtuen puutteellisesta kielituesta yleisimmissä chatbot-alustoissa. Nykyteknologioilla on kuitenkin mahdollista toteuttaa rajallisesti Suomea ymmärtäviä botteja. Tämän mahdollistaa monissa chatbot-alustoissa käytetyt koneoppimisalgoritmit, jotka luokittelevat käyttäjän kirjoittamaa tai puhumaa syötettä aikomusten ja entiteettien perusteella. Näin ollen, kun algoritmille syötetään tarpeeksi suomenkielistä dataa, se voi oppia tunnistamaan näitä ominaisuuksia vapaamuotoisesta tekstistä, ja vastaamaan sitten ennalta määrätyllä tavalla. Projektin tarkoituksena oli botin kehityksen ohella myös kerätä olennaiset havainnot ja haasteet yleisesti chatbot-palvelujen suunnitteluun ja kehitykseen liittyen, sekä arvioida eri alustojen soveltuvuutta ja ominaisuuksia erilaisia suomenkielisiä käyttötarkoituksia varten.
Työn tuloksena rakennettiin IBM Cloud -palvelun tarjoamia Watson-rajapintoja käyttäen toimiva chatbot-web-sovellus, joka kykenee vastaamaan suomeksi yrityksen asiakaspalveluun liittyviin kysymyksiin, kerää eri asiakkaiden kanssa käydyistä keskusteluista statistiikkaa tietokantaan. Sen kykyä vastata kysymyksiin ja käydä keskusteluja voi laajentaa tarpeen myötä ilman suurta vaivaa tai teknistä osaamista. Koneoppimistekniikan kehittyessä kiihtyvää tahtia, yhä suuremman osan tyypillisistä asiakaspalvelutilanteista pystyy teoriassa hoitamaan älykkäät botit, jotka ajan myötä oppivat paremmiksi tehtävissään. Botit voivat myös tarvittaessa ohjata keskustelun ihmiselle, jos se ei kykene ratkaisemaan asiakkaan ongelmaa.