Palvelutarpeenarviointiprosessin tehostamisen mahdollisuuksia lean-menetelmällä
Hakala, Sini (2018)
Hakala, Sini
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121721864
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121721864
Tiivistelmä
Insinöörityön tavoitteena oli kartoittaa mahdollisuuksia palvelutarpeenarviointiprosessin tehostamiseen lean-menetelmin. Tehostamismahdollisuuksien tarkoitus oli lisätä asiakastyytyväisyyttä ja mahdollisesti lyhentää läpimenoaikaa. Prosessin nykytila oli tarkoitus mallintaa ja ongelmakohtia oli tarkoitus etsiä ja tarkastella työpajoissa leanin menetelmin. Ongelmakohtien kartoituksen lisäksi tavoitteena oli etsiä mahdollisia ratkaisu- ja jatkotoimenpide-ehdotuksia.
Insinöörityö toteutettiin toimintatutkimuksena toimeksiantajalle. Prosessin tiedonkeruu ja tarkastelu toteutettiin työpajoissa kerätyn tiedon avulla. Työpajoissa kerätty tieto koostuu projektissa mukana olleiden henkilöiden vastauksista ja ajatuksista.
Insinöörityön tietoperusta pohjautuu tutkimusosuudessa käsiteltäville asioille. Kirjallisuuteen perustuvassa osuudessa syvennyttiin lean-ajatteluun, prosesseihin sekä organisaatiomuutoksiin. Aiheiden valinta painottui tukemaan prosessin tehostamista. Lähteenä käytettiin erilaisia teoksia ja artikkeleita sekä verkkojulkaisuita.
Projektin lopputuloksena syntyi yleistason toimintakaavio prosessista sekä ratkaisuehdotuksia nykytila-analyysin avulla löydettyihin ongelmakohtiin. Ratkaisuvaihtoehdot on jaoteltu neljään kategoriaan: yhteystiedot, palvelut, kriteerit ja mittarit sekä asiakkaat. Ehdotusten avulla palvelutarpeenarviointiprosessia voidaan mahdollisesti tehostaa. Jatkotoimenpiteeksi esitetään ratkaisuehdotusten implementointia ja yleisinä huomioina nostettujen kehityskohdekokonaisuuksien analysointi ja kehittäminen.
Insinöörityö toteutettiin toimintatutkimuksena toimeksiantajalle. Prosessin tiedonkeruu ja tarkastelu toteutettiin työpajoissa kerätyn tiedon avulla. Työpajoissa kerätty tieto koostuu projektissa mukana olleiden henkilöiden vastauksista ja ajatuksista.
Insinöörityön tietoperusta pohjautuu tutkimusosuudessa käsiteltäville asioille. Kirjallisuuteen perustuvassa osuudessa syvennyttiin lean-ajatteluun, prosesseihin sekä organisaatiomuutoksiin. Aiheiden valinta painottui tukemaan prosessin tehostamista. Lähteenä käytettiin erilaisia teoksia ja artikkeleita sekä verkkojulkaisuita.
Projektin lopputuloksena syntyi yleistason toimintakaavio prosessista sekä ratkaisuehdotuksia nykytila-analyysin avulla löydettyihin ongelmakohtiin. Ratkaisuvaihtoehdot on jaoteltu neljään kategoriaan: yhteystiedot, palvelut, kriteerit ja mittarit sekä asiakkaat. Ehdotusten avulla palvelutarpeenarviointiprosessia voidaan mahdollisesti tehostaa. Jatkotoimenpiteeksi esitetään ratkaisuehdotusten implementointia ja yleisinä huomioina nostettujen kehityskohdekokonaisuuksien analysointi ja kehittäminen.