Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Tietokonepelin hahmojen haarniskakustomointi tekstuureilla ja maskeilla

Kuusela, Janne (2019)

 
Avaa tiedosto
Opinnäytetyö (2.450Mt)
Lataukset: 


Kuusela, Janne
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905109075
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee Frozenbyte-peliyrityksen massiivisen avaruuspelin robottihahmojen haarniskakustomisaatiota tekstuureilla ja maskeilla. Työn tavoitteena on tutkia, miten haarniskojen 3D-mallit teksturoidaan ja miten niiden ulkonäköä muutetaan helposti käyttäen vain tekstuurikarttoihin tallennettuja maskeja. Tarkoituksena oli kehittää nopea ja tehokas tapa tehdä paljon erilaisia haarniskaversioita hyödyntäen vain tekstuurikarttoja, niin uuteen 3D-mallinnukseen ei tarvitsisi käyttää aikaa. Opinnäytetyön tarkoituksena on havainnollistaa tätä teksturointiprosessia ja, sitä kuinka niin sanottu sävytysmaskitekstuuri avaruuspelissä toimii.

Opinäytetyön alussa kerrotaan, minkälainen peli Frozenbyten avaruuspeli on ja miten sen haarniskakustomointi toimii. Sen jälkeen keskitytään lyhyesti avaruuspelin taidetyylin referenssipeleihin, haarniskojen maalaukseen historiallisesti ja kolmen esimerkkipelin haarniskakustomoinnin toteutuksiin. Sitten kerrotaan yleisesti haarniskojen teksturointiprosessista, miksi tekstuurit ovat harmaasävyisiä ja kuinka haarniskojen värjäyksen mahdollistama sävytysmaski toimii. Teksturoinnin jälkeen keskitytään avaamaan haarniskojen pintojen maalikuvioiden ja niiden värjäämiseen liittyvää tekoprosessia. Osana tätä kokonaisuutta ratkotaan myös sävytysmaskiin liittyviä ongelmia.

Lopuksi esitellään, miten haarniskakustomointi ja -värjäys toimii avaruuspelin pelimoottorissa, ja pohditaan, kuinka prosessia voisi vielä parantaa. Opinnäytetyö valaisee toteutusta 3D-taiteilijan näkökulmasta ja sitä, kuinka alan käytännöt toimivat avaruuspelin ympäristössä. Esiteltyjä tekniikoita ja periaatteita voidaan hyödyntää erilaisin tavoin muissakin peleissä, ja 3D-taiteilijan on hyvä tuntea käsitteitä, joita opinäytetyössä esitellään.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste