Barns bemästring av typ 1 diabetes : Ett resursförstärkande hjälpmedel för barn 0-5 år
Silén, Frida; Sjöblom, Camilla (2019)
Silén, Frida
Sjöblom, Camilla
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905149819
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905149819
Tiivistelmä
Syftet med detta examensarbete är att bidra med kunskap och öka delaktighet hos barn med diabetes. Examensarbetet är en allmän litteraturöversikt och dataanalysmetoden är en innehållsanalys. Betydelsen av barns delaktighet, bemötande av barn med diabetes samt vikten av kunskap och förståelse gällande diabetes har varit en grundläggande del i utformningen av examensarbetet. Examensarbetet stöder barns bemästring och delaktighet i vardagen, rätt till kontinuerlig interaktion med närstående som tryggar uppväxtmiljön samt fysisk och psykisk integritet. Detta examensarbete är gjort utgående från en barnsyn där barns röst och det kompetenta, resursstarka barnet lyfts fram.
Kokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
"Barn är barn" : en kvalitativ undersökning om daghemspersonalen ser skillnader i adopterade barns utveckling jämfört med de icke adopterade barnen på daghemmen
Pihlajamäki, Julia; Lawast, Linda (Yrkeshögskolan Novia, 2018)I vårt examensarbete beskriver vi vilka faktorer som kan påverka adopterade barns utveckling. Vårt syfte är att se om det förekommer skillnader i adopterade barns utveckling jämfört med de icke adopterade barnen på daghemmet ... -
Barn, föräldrar och sexualitet : Barns sexualitet och föräldrarnas stöd under barns sexuella utveckling
Nylund, Janna; Brondin, Anette (Yrkeshögskolan Novia, 2013)Examensarbetet ingår i projektet Familjehuset vars syfte är att utveckla samarbetet mellan olika aktörer inom barn- och familjearbete. Målet med projektet är att utveckla, pröva och utvärdera resursförstärkande modeller, ... -
"Ett delaktigt barn är ett lyckligt barn" : - en studie kring huruvida växande kunskap om barn med funktionshinder kan bidra tilll ökad delaktighet
Vidlund, Emilia (Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola, 2010)I mitt examensarbete har jag undersökt ifall ökad kunskap om funktionshinder hos daghemspersonalen kan bidra till en ökad delaktighet för barn med funktionshinder i daghemsmiljö. Frågeställningen i arbetet är vilken kunskap ...