Työelämän edustajien kokemuksia ja näkemyksiä yhteistyöstä Oulun seudun ammattikorkeakoulun Liiketalouden yksikön kanssa
Leskinen, Margit (2010)
Leskinen, Margit
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2010
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-597-064-0Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-597-064-0
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-597-064-0Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-597-064-0
Tiivistelmä
Ammattikorkeakoulujen kehittämisen kohteeksi on noussut koulutuksen ja työelämän yhteistyö. Oulun seudun ammattikorkeakoulun Liiketalouden yksikkö on käynnistänyt ESR-rahoitteisen Strategialähtöinen liiketoimintaosaamisen kehittäminen -hankkeen. Hankkeessa rakennetaan työelämäyhteistyön toimintamallia, jolla lähennetään opetusta ja työelämää sekä kehitetään alueellista elinkeinoelämää. Tätä varten tehtiin tutkimus Oulun alueen yrityksille ja muille organisaatioille Liiketalouden yksikön ja työelämän yhteistyöstä (strateginen työskentely, koulutuksen ennakointi, suunnittelu, toteutus, opetushenkilöstön osaaminen ja opetuksen työelämävastaavuus). Tutkimuksen mukaan vakiintuneet yhteistyökumppanit tunsivat yhteistyön sujuneen vähintään hyvin, mutta suurella osalla organisaatioista ei ollut lainkaan yhteistyötä yksikön kanssa. Erityisesti tämä korostui pienten yritysten kohdalla. Useiden mielestä henkilöiden tunteminen yksilötasolla luo perustan yhteistyölle. Yhteistyön suurimmiksi esteiksi nähtiin tiedon puute yksikön toiminnasta, yhteistyön eri mahdollisuuksista sekä siitä, miten oppilaitosta lähestytään ja miten yleensä yhteistyössä lähdetään liikkeelle. Nykyinen yhteistyö painottuu eniten harjoitteluun ja opinnäytetöihin. Harjoittelu on juuri se, mistä työnantajat kokivat saavansa eniten hyötyä yhteistyöstä. Yhteistyössä pidettiin erittäin tärkeänä molemminpuolista hyötyä. Henkilöstön oman alan osaamista pidettiin kohtalaisen hyvänä, mutta valmistuvien opiskelijoiden oman alan käytännön osaamista ei pidetty riittävänä. Tutkimuksen tuloksia tullaan hyödyntämään työelämäyhteistyön ja opetussuunnitelmien kehittämisessä sekä työelämäyhteistyön aktivoimisessa.