Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

KUOPION YHTEISPÄIVYSTYKSEN HOITOHENKILÖKUNNAN KOKEMUKSIA PUHELINNEUVONNAN TOTEUTUKSESTA

Eloranta, Marjo; Saastamoinen, Aku; Puranen, Liisa (2010)

 
Avaa tiedosto
Eloranta_Marjo.pdf (167.9Kt)
Lataukset: 


Eloranta, Marjo
Saastamoinen, Aku
Puranen, Liisa
Savonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111914821
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata Kuopion yhteispäivystyksen hoitohenkilökunnan kokemuksia puhelinneuvonnan sen hetkisestä organisoinnista, hoitajien valmiuksista puhelinneuvontaan sekä puhelinneuvonnan sisällöstä ja laadusta. Tutkimuksen avulla selvitettiin myös hoitohenkilökunnan mielipiteitä siitä, kuinka puhelinneuvonta tulisi organisoida siten, että puhelinneuvontaa voisi toteuttaa laadukkaasti ja vastuullisesti tuottaen hyötyä sekä hoitohenkilökunnalle että palvelua käyttäville asiakkaille.

Tutkimusaineisto kerättiin kahdella ryhmähaastattelulla Kuopion yhteispäivystyksen hoitohenkilökunnalta keväällä 2010. Ryhmähaastatteluihin osallistui neljä sairaanhoitajaa ja kolme lääkintävahtimestaria/lähihoitajaa. Tutkimus on laadullinen. Aineiston analysoinnissa käytettiin pohjana aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmää.

Hoitohenkilökunnan kokemusten mukaan puhelinneuvonnan toteutuksessa on puutteita, joita ovat mm. riittämättömät aika- ja henkilöstöresurssit, perehdytyksen ja lisäkoulutuksen puute sekä erilaisten ohjeistusten puute. Hoitohenkilöstö koki omat valmiutensa puhelinneuvontaan hyväksi, erityisesti työkokemuksen merkitys korostui. He kaipasivat kuitenkin lisäkoulutusta mm. erilaisten sairauksien hoitamisesta ja organisaation toiminnasta. Tutkimustuloksissa puhelinneuvonnan kehittämisestä tärkeimmäksi osa-alueeksi nousi puhelinneuvontaa antavan työntekijän työtehtävien uudelleen määrittely. Hoitohenkilökunnan mukaan puhelinneuvontaa tulisi antaa työyhteisöön kuuluvan henkilön, joka tuntee organisaation ja jonka työvuoron toimenkuvaan ei kuuluisi muuta kun puhelinneuvonta. Lisäksi hoitohenkilöstö toivoi kehitettäväksi protokollan, joka auttaisi kysymyksillä ja kriteereillä potilaan hoitopaikan ja hoidon ajankohdan määrittelemisessä.

Opinnäytetyön tuloksia voidaan käyttää puhelinneuvonnan kehittämiseen. Kuopion ja muiden paikkakuntien päivystysten puhelinneuvontaa kehittävät henkilöt saavat lisätietoa siitä, mitä asioita käytännön työtä tekevä hoitohenkilöstö on pitänyt hyvänä, mitä huonona ja mihin he erityisesti kiinnittäisivät huomiota.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste