Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Lasten sosioemotionaalisten taitojen tukeminen varhaiskasvatuksessa

Sankala, Sanna; Hyvärinen, Katri (2010)

 
Avaa tiedosto
Hyvarinen_Sankala.pdf (404.9Kt)
Lataukset: 


Sankala, Sanna
Hyvärinen, Katri
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112916177
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Sosiaalialan koulutusohjelma

Tekijät: Katri Hyvärinen, Sanna Sankala

Opinnäytetyön nimi: Lasten sosioemotionaalisten taitojen tukeminen varhaiskasvatuksessa

Työn ohjaajat: Riikka Suokas, Aira Vanhala
Työn valmistumislukukausi ja -vuosi: Syksy 2010
Sivumäärä: 48 + 4

TIIVISTELMÄ

Teimme opinnäytetyömme lasten sosioemotionaalisten taitojen tukemisesta varhaiskasvatuksessa oman mielenkiintomme ja aiheen ajankohtaisuuden vuoksi. Nykyisin yhä useammilla lapsilla todetaan puutteita sosioemotionaalisissa taidoissa. Opinnäytetyömme kuvaa kasvatushenkilöstön kokemuksia lasten sosioemotionaalisten taitojen tukemisesta varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksemme tuo esiin mitä sosioemotionaalisten taitojen tukeminen on päiväkodin jokapäiväisessä toiminnassa.

Opinnäytetyömme on laadullinen tutkimus, jossa on fenomenologis-hermeneuttinen lähestymistapa. Tutkimusmenetelmänä käytimme avointa haastattelua. Tutkimus toteutettiin yksilöhaastatteluna eräässä oululaisessa päiväkodissa. Analysoimme aineiston aineistolähtöisellä sisällön analyysillä.

Tutkimustulostemme mukaan lasten sosioemotionaalisia taitoja tuetaan varhaiskasvatuksessa aikuisen aktiivisella roolilla arjen toiminnassa. Tutkimuksemme mukaan aikuisen aktiivinen rooli arjen toiminnassa tarkoittaa leikin järjestämistä,
aikuisen osallistumista, vuorovaikutuksen tukemista sekä lasten tunnetaitojen tukemista.

Varhaiskasvatuksessa lasten sosioemotionaalisia taitoja tuettaessa aktiivisen aikuisen merkitys lapsiryhmässä korostuu. Sosioemotionaalisten taitojen tukemisen kannalta on tärkeää, että henkilöstön vaihtuvuus pysyisi vähäisenä. Varhaiskasvatuksessa lasten sosioemotionaalisten taitojen tukeminen helpottuu työskentelemällä omahoitajamallin mukaisesti. Tutkimuksemme tuloksia voidaan hyödyntää varhaiskasvatuksen eri alueilla huomioimalla leikin merkitys sekä vuorovaikutus- ja tunnetaitojen tukeminen.

Asiasanat: lasten varhaiskasvatus. sosioemotionaaliset taidot,
leikki, tunteiden tukeminen, varhaiskasvatus.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste