Lasten sosioemotionaalisten taitojen tukeminen varhaiskasvatuksessa
Sankala, Sanna; Hyvärinen, Katri (2010)
Sankala, Sanna
Hyvärinen, Katri
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112916177
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112916177
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Sosiaalialan koulutusohjelma
Tekijät: Katri Hyvärinen, Sanna Sankala
Opinnäytetyön nimi: Lasten sosioemotionaalisten taitojen tukeminen varhaiskasvatuksessa
Työn ohjaajat: Riikka Suokas, Aira Vanhala
Työn valmistumislukukausi ja -vuosi: Syksy 2010
Sivumäärä: 48 + 4
TIIVISTELMÄ
Teimme opinnäytetyömme lasten sosioemotionaalisten taitojen tukemisesta varhaiskasvatuksessa oman mielenkiintomme ja aiheen ajankohtaisuuden vuoksi. Nykyisin yhä useammilla lapsilla todetaan puutteita sosioemotionaalisissa taidoissa. Opinnäytetyömme kuvaa kasvatushenkilöstön kokemuksia lasten sosioemotionaalisten taitojen tukemisesta varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksemme tuo esiin mitä sosioemotionaalisten taitojen tukeminen on päiväkodin jokapäiväisessä toiminnassa.
Opinnäytetyömme on laadullinen tutkimus, jossa on fenomenologis-hermeneuttinen lähestymistapa. Tutkimusmenetelmänä käytimme avointa haastattelua. Tutkimus toteutettiin yksilöhaastatteluna eräässä oululaisessa päiväkodissa. Analysoimme aineiston aineistolähtöisellä sisällön analyysillä.
Tutkimustulostemme mukaan lasten sosioemotionaalisia taitoja tuetaan varhaiskasvatuksessa aikuisen aktiivisella roolilla arjen toiminnassa. Tutkimuksemme mukaan aikuisen aktiivinen rooli arjen toiminnassa tarkoittaa leikin järjestämistä,
aikuisen osallistumista, vuorovaikutuksen tukemista sekä lasten tunnetaitojen tukemista.
Varhaiskasvatuksessa lasten sosioemotionaalisia taitoja tuettaessa aktiivisen aikuisen merkitys lapsiryhmässä korostuu. Sosioemotionaalisten taitojen tukemisen kannalta on tärkeää, että henkilöstön vaihtuvuus pysyisi vähäisenä. Varhaiskasvatuksessa lasten sosioemotionaalisten taitojen tukeminen helpottuu työskentelemällä omahoitajamallin mukaisesti. Tutkimuksemme tuloksia voidaan hyödyntää varhaiskasvatuksen eri alueilla huomioimalla leikin merkitys sekä vuorovaikutus- ja tunnetaitojen tukeminen.
Asiasanat: lasten varhaiskasvatus. sosioemotionaaliset taidot,
leikki, tunteiden tukeminen, varhaiskasvatus.
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Sosiaalialan koulutusohjelma
Tekijät: Katri Hyvärinen, Sanna Sankala
Opinnäytetyön nimi: Lasten sosioemotionaalisten taitojen tukeminen varhaiskasvatuksessa
Työn ohjaajat: Riikka Suokas, Aira Vanhala
Työn valmistumislukukausi ja -vuosi: Syksy 2010
Sivumäärä: 48 + 4
TIIVISTELMÄ
Teimme opinnäytetyömme lasten sosioemotionaalisten taitojen tukemisesta varhaiskasvatuksessa oman mielenkiintomme ja aiheen ajankohtaisuuden vuoksi. Nykyisin yhä useammilla lapsilla todetaan puutteita sosioemotionaalisissa taidoissa. Opinnäytetyömme kuvaa kasvatushenkilöstön kokemuksia lasten sosioemotionaalisten taitojen tukemisesta varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksemme tuo esiin mitä sosioemotionaalisten taitojen tukeminen on päiväkodin jokapäiväisessä toiminnassa.
Opinnäytetyömme on laadullinen tutkimus, jossa on fenomenologis-hermeneuttinen lähestymistapa. Tutkimusmenetelmänä käytimme avointa haastattelua. Tutkimus toteutettiin yksilöhaastatteluna eräässä oululaisessa päiväkodissa. Analysoimme aineiston aineistolähtöisellä sisällön analyysillä.
Tutkimustulostemme mukaan lasten sosioemotionaalisia taitoja tuetaan varhaiskasvatuksessa aikuisen aktiivisella roolilla arjen toiminnassa. Tutkimuksemme mukaan aikuisen aktiivinen rooli arjen toiminnassa tarkoittaa leikin järjestämistä,
aikuisen osallistumista, vuorovaikutuksen tukemista sekä lasten tunnetaitojen tukemista.
Varhaiskasvatuksessa lasten sosioemotionaalisia taitoja tuettaessa aktiivisen aikuisen merkitys lapsiryhmässä korostuu. Sosioemotionaalisten taitojen tukemisen kannalta on tärkeää, että henkilöstön vaihtuvuus pysyisi vähäisenä. Varhaiskasvatuksessa lasten sosioemotionaalisten taitojen tukeminen helpottuu työskentelemällä omahoitajamallin mukaisesti. Tutkimuksemme tuloksia voidaan hyödyntää varhaiskasvatuksen eri alueilla huomioimalla leikin merkitys sekä vuorovaikutus- ja tunnetaitojen tukeminen.
Asiasanat: lasten varhaiskasvatus. sosioemotionaaliset taidot,
leikki, tunteiden tukeminen, varhaiskasvatus.