Tilauksesta tehokkaammin painovalmiiksi dokumentiksi
Mikkola, Maija (2009)
Mikkola, Maija
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200903161708
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200903161708
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli perehtyä yrityksen tilauskalenterituotannon työnkulkuprosessiin tilauksen saapumisesta painovalmiiksi tiedostoksi saakka ja selvittää prosessin tehokkuutta heikentävät ongelmakohdat. Tilauskalentereilla tarkoitetaan yrityksen valmistamia räätälöityjä kalentereita, joiden tilaajana on jokin yritys tai yhteisö. Työssä keskityttiin tarkastelemaan tilauskalentereita vain asiakkaan toimittaman aineiston pohjalta, vaikka lopputuote sisältäisikin kustannettuja puolivalmisteosia.
Työn tavoitteena oli prosessin tehokkuuden kasvattaminen asiakaspalvelun laadun kärsimättä. Prosessiin tutustuttiin työskentelemällä sen eri vaiheissa ja haastattelemalla yrityksen työntekijöitä. Lisäksi työtä varten hankittiin teoriatietoja prosesseista, niiden mallintamisesta ja prosessiorganisaatioista.
Työnkulun tehokkuutta heikentävien ongelmakohtien havaittiin aiheutuvan pääasiallisesti puutteellisista tai virheellisistä työtiedoista ja aineistosta. Myös vedosten lähettäminen
koettiin monesti turhaksi. Havaittujen ongelmien ratkaisuna on niiden ennaltaehkäisy. Tilauskalenterityön työtietojen oikeellisuuteen ja ajantasaisuuteen tulee panostaa. Painovalmiiden aineistojen osuutta kaikista aineistoista voidaan kasvattaa tarjoamalla asiakkaalle tai aineiston tekijälle tietoa painovalmiin PDF-dokumentin yleisistä vaatimuksista ja tilauska-lenterituotannon asettamista lisävaatimuksista.
Insinöörityötä voidaan hyödyntää yrityksen työnkulkuprosessin kehitystyössä. Implementoimalla esitetyt muutokset yrityksen olemassa olevaan prosessiin voidaan saavuttaa tehokkuutta ja prosessin läpimenoaikojen lyhenemistä ja parantaa asiakaspalvelua. Asiakaspalvelun paranemisen ja asiakastyytyväisyyden kasvun kautta yritys voi saavuttaa myös liiketaloudellista hyötyä.
Työn tavoitteena oli prosessin tehokkuuden kasvattaminen asiakaspalvelun laadun kärsimättä. Prosessiin tutustuttiin työskentelemällä sen eri vaiheissa ja haastattelemalla yrityksen työntekijöitä. Lisäksi työtä varten hankittiin teoriatietoja prosesseista, niiden mallintamisesta ja prosessiorganisaatioista.
Työnkulun tehokkuutta heikentävien ongelmakohtien havaittiin aiheutuvan pääasiallisesti puutteellisista tai virheellisistä työtiedoista ja aineistosta. Myös vedosten lähettäminen
koettiin monesti turhaksi. Havaittujen ongelmien ratkaisuna on niiden ennaltaehkäisy. Tilauskalenterityön työtietojen oikeellisuuteen ja ajantasaisuuteen tulee panostaa. Painovalmiiden aineistojen osuutta kaikista aineistoista voidaan kasvattaa tarjoamalla asiakkaalle tai aineiston tekijälle tietoa painovalmiin PDF-dokumentin yleisistä vaatimuksista ja tilauska-lenterituotannon asettamista lisävaatimuksista.
Insinöörityötä voidaan hyödyntää yrityksen työnkulkuprosessin kehitystyössä. Implementoimalla esitetyt muutokset yrityksen olemassa olevaan prosessiin voidaan saavuttaa tehokkuutta ja prosessin läpimenoaikojen lyhenemistä ja parantaa asiakaspalvelua. Asiakaspalvelun paranemisen ja asiakastyytyväisyyden kasvun kautta yritys voi saavuttaa myös liiketaloudellista hyötyä.