E-urheilu urheilullistuu, mutta säilyttää ominaispiirteensä
Puttaa, Sanna; Jalonen, Harri (2019)
Puttaa, Sanna
Jalonen, Harri
Turun ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019082725669
Lähdeviite:
http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019082725669
Lähdeviite:
Puttaa S., Jalonen H., (2019). E-urheilu urheilullistuu, mutta säilyttää ominaispiirteensä. , Turun ammattikorkeakoulu.
Tiivistelmä
Super Mario Bros. on Nintendon vuonna 1985 kehittämä tasohyppelypeli. Peliä on sittemmin myyty yli 40 miljoonaa kappaletta ja se on edelleen yksi maailman myydyimpiä videopelejä. Konsolipelien pelaamisessa järjestettiin satunnaisesti puolivirallisia maailmanmestaruuskilpailuja jo 80-luvulla, mutta e-urheilusta puhuivat harvat, jos hekään. Videopelaaminen koettiin enimmäkseen lasten ja nuorten suosimaksi ajanvietteeksi. Sittemmin e-urheilu on noussut nuorisoa kiehtovasta alakulttuurista yhteiskunnalliseksi puheenaiheeksi.