Kokemuksia kansainvälisistä yhteistyöprojekteista osana tekniikan opetusta
Kaski, Jaakko; Nousiainen, Eero (2019)
Kaski, Jaakko
Nousiainen, Eero
Oulun ammattikorkeakoulu, Oamk
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019091818596
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019091818596
Tiivistelmä
Projektityöskentely on nykyään merkittävässä roolissa tekniikan alan työtehtävissä. Opetuksessa tämä voidaan huomioida soveltamalla teoriatietoa ja tekniikan hallintaa käytännön kansainvälisissä yhteistyöprojekteissa. Näissä opettajat varmistavat toimivan yhteistyön puitteet ja eri maiden opiskelijat velvoitetaan tekemään yhteistyössä toimiva prototyyppi projekti-ideansa testaamiseksi käytännössä. Opiskelijalle tämä ensimmäinen kokemus kansainvälisestä toiminnasta tuo tärkeää oppia varsinkin kommunikaation merkityksestä usean toimijan yhteistyössä.
Oulun ammattikorkeakoulun tietotekniikan osastolla on toteutettu vuosittain kansainvälisiä opiskelijaprojekteja keväästä 2013 alkaen yhteistyössä Belgialaisen Artesis-Plantijn’n ICT-alan oppilaitoksen kanssa. Vuosien varrella on saatu runsaasti kokemusta, jonka perusteella käytänteitä on kehitetty mahdollisimman toimiviksi. Joustavuutta on tarvittu muun muassa erilaisten opetussuunnitelmien ja aikataulujen yhteensovittamiseksi, mutta positiivinen opiskelijapalaute ja selkeästi havaittava opiskelijoiden ammatillinen kehittyminen osoittavat tämän oppimismenetelmän toimivan hyvin.
Artikkelissa tarjotaan hyvin toimivia käytänteitä ja kokemuksia muidenkin tekniikan alan opettajien saataville.
Oulun ammattikorkeakoulun tietotekniikan osastolla on toteutettu vuosittain kansainvälisiä opiskelijaprojekteja keväästä 2013 alkaen yhteistyössä Belgialaisen Artesis-Plantijn’n ICT-alan oppilaitoksen kanssa. Vuosien varrella on saatu runsaasti kokemusta, jonka perusteella käytänteitä on kehitetty mahdollisimman toimiviksi. Joustavuutta on tarvittu muun muassa erilaisten opetussuunnitelmien ja aikataulujen yhteensovittamiseksi, mutta positiivinen opiskelijapalaute ja selkeästi havaittava opiskelijoiden ammatillinen kehittyminen osoittavat tämän oppimismenetelmän toimivan hyvin.
Artikkelissa tarjotaan hyvin toimivia käytänteitä ja kokemuksia muidenkin tekniikan alan opettajien saataville.