Sosiaalisen median välineet maisemasuunnittelun opetuksessa : Verkko-oppimisympäristön suunnittelu opintojaksolle Kansainvälinen ympäristörakentaminen
O´Rourke, Merja (2010)
O´Rourke, Merja
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120216916
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120216916
Tiivistelmä
Verkko-opetuksen kehittäminen ja verkko-opintojen tarjonnan lisääminen ovat ajankohtaisia kysymyksiä ammattikorkeakouluopetuksessa. Oman haasteensa tähän tuovat nopeasti kehittyvät tietotekniset sovellukset sekä sosiaalinen media, jonka suosio on kasvanut merkittävästi viime vuosina. Ajantasalla pysymiseksi on oppilaitosten lisättävä verkko-opintoja, kehitettävä erilaisia joustavia opiskelumuotoja ja samalla mietittävä uusia yhteistyömuotoja työelämän kanssa.
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tutkia, miten sosiaalisen median välineitä voidaan hyödyntää maisemasuunnittelun opetuksessa ja koulutusohjelman kehittämisessä sekä soveltaa tätä tietoa verkko-oppimisympäristön suunnitteluun opintojaksolle Kansainvälinen ympäristörakentaminen Opinnäytetyössä perehdyttiin sosiaalisen median välineisiin, verkko-opetuksen pedagogiikkaan sekä verkko-oppimisympäristön rakentamisen periaatteisiin. Tämän lisäksi työssä pohdittiin maisemasuunnittelun opetuksen erityispiirteitä ja kuvattiin esimerkein, miten sosiaalista mediaa voi hyödyntää maisemasuunnittelun alalla. Selvityksen pohjalta suunniteltiin verkko-oppimisympäristö, joka sisältää toteutusohjeet, oppimateriaalin, oppimistehtävät ja opintojaksolla käytettävät sosiaalisen median välineet ja palvelut.
Sosiaalisen median välineet tarjoavat uusia ja monipuolisia keinoja maisemasuunnittelun opetuksen toteuttamiseen. Opetustyön lisäksi sosiaalisen median välineitä voidaan hyödyntää maisemasuunnittelun koulutusohjelman kehittämiseksi mm. työelämäyhteistyön verkostoitumisen lisäämiseksi ja yhteistyömenetelmien monipuolistamiseksi. Tutkimuksen perusteella voidaan suositella, että sosiaalisen median välineiden käytön yleistyessä oppilaitoksella on strategia tai yhteisiä käytäntöjä sosiaalisen median välineistä ja niiden käytöstä, koska systemaattinen ja yhtenäinen toiminta säästää sekä opiskelijoiden, opettajien että muun henkilökunnan resursseja. Tämän työn luontevana jatkona olisi tutkia tarkemmin, miten sosiaalisen median välineitä voidaan hyödyntää työelämäyhteistyön kehittämiseksi.
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tutkia, miten sosiaalisen median välineitä voidaan hyödyntää maisemasuunnittelun opetuksessa ja koulutusohjelman kehittämisessä sekä soveltaa tätä tietoa verkko-oppimisympäristön suunnitteluun opintojaksolle Kansainvälinen ympäristörakentaminen Opinnäytetyössä perehdyttiin sosiaalisen median välineisiin, verkko-opetuksen pedagogiikkaan sekä verkko-oppimisympäristön rakentamisen periaatteisiin. Tämän lisäksi työssä pohdittiin maisemasuunnittelun opetuksen erityispiirteitä ja kuvattiin esimerkein, miten sosiaalista mediaa voi hyödyntää maisemasuunnittelun alalla. Selvityksen pohjalta suunniteltiin verkko-oppimisympäristö, joka sisältää toteutusohjeet, oppimateriaalin, oppimistehtävät ja opintojaksolla käytettävät sosiaalisen median välineet ja palvelut.
Sosiaalisen median välineet tarjoavat uusia ja monipuolisia keinoja maisemasuunnittelun opetuksen toteuttamiseen. Opetustyön lisäksi sosiaalisen median välineitä voidaan hyödyntää maisemasuunnittelun koulutusohjelman kehittämiseksi mm. työelämäyhteistyön verkostoitumisen lisäämiseksi ja yhteistyömenetelmien monipuolistamiseksi. Tutkimuksen perusteella voidaan suositella, että sosiaalisen median välineiden käytön yleistyessä oppilaitoksella on strategia tai yhteisiä käytäntöjä sosiaalisen median välineistä ja niiden käytöstä, koska systemaattinen ja yhtenäinen toiminta säästää sekä opiskelijoiden, opettajien että muun henkilökunnan resursseja. Tämän työn luontevana jatkona olisi tutkia tarkemmin, miten sosiaalisen median välineitä voidaan hyödyntää työelämäyhteistyön kehittämiseksi.