Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Yhteisöteatteri sosiaalipedagogisena sovelluksena : Legioonateatteri käytännön toteuttajana suomalaisessa työpajatoiminnassa

Hiltunen, Marjukka (2010)

 
Avaa tiedosto
Hiltunen_Marjukka.pdf (449.7Kt)
Lataukset: 


Hiltunen, Marjukka
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010122018763
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kuvaus: Opinnäytetyössä käsitellään sosiaalipedagogista työtapaa tehdä sosiaalialan asiakastyötä, jollainen myös yhteisöteatteri menetelmä on. Sosiaalipedagogisessa työtavassa olennaista on ajatus ihmisen vastuusta omasta elämästään. Sosiaalipedagogisesti työtä tekevä pyrkii vahvistamaan asiakkaan käsitystä itsestään, pyrkii tukemaan asiakkaan vakuuttuneisuutta oman elämänsä suuntaan vaikuttamisen mahdollisuudesta. Opinnäytetyössäni pyrin selvittämään sosiaalipedagogisia suuntaviivoja ilmaisupainotteisella työpajalla työskenteleville.

Teoreettinen ja käsitteellinen esittely: Opinnäytetyössäni käsittelen yhteisöteatteri-menetelmän käyttöä suomalaisessa työpajatoiminnassa, josta esimerkkinä käytän tamperelaista ilmaisupainotteista työpaja Legioonateatteria. Tavoitteenani on sel-vittää asiakkaiden kuulluksi tulemista Legioonateatterin toiminnassa mukana ole-misessa, miten dialogisuus asiakkaiden ja työntekijöiden kesken tapahtuu.

Metodologinen esittely: Menetelmänä käytän kvalitatiivista tutkimusta, johon auki-kirjoitan pajalla mukana olevien omia kommentteja heille tehdyistä haastatteluista kuulemiseen liittyen. Lisäksi arvioin sitä miten heidän aiemmat vastaukset on otettu huomioon pajajakson jatkoa ajatellen, että onko haastatteluista ollut konkreettista apua asiakkaan tilanteeseen.

Keskeiset tutkimustulokset: Tutkimustuloksia on hyvin vaikea mitata millään mitta-rilla, sillä kokemus asiakkaan kuulemisesta ja kuulluksi tulemisesta on hyvin yksi-löllinen. Haastatteluissa kuitenkin mainittiin, että jakson päättävästä näytelmästä ja sen muodosta ei ollut tarpeeksi kuultu asiakkaita ja hyvin monet sanoivat sen laskevan pajalle osallistumisen motivaatiota. Oman kokemukseni mukaan asiak-kaan kuulemisessa ja kuulluksi saattamisessa olisi Legioonateatterissa kehitettä-vää.

Johtopäätökset: Sosiaalipedagoginen yhteisöteatteri on erittäin hyvä työväline, oikein käytettynä. Sillä voidaan opettaa ihmisiä tuomaan itsestään parhaita puolia esiin ja kertomaan itsestä terveellä tavalla. Yhteisöteatteri on menetelmänä vähän kuin huumori; onnistuessaan se on rikastuttava ja innostava, mutta väärinkäytettynä se voi aiheuttaa pahaa jälkeä, eikä kaikille jää siitä kovin hyvää makua suuhun.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste