Ostoreskontran prosessikaavio & perehdytyssuunnitelma : case: X
Anferova, Alyona; Anferova, Alyona (2019)
Lataukset:
Anferova, Alyona
Anferova, Alyona
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121627037
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121627037
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on luoda yritys X:lle strukturoitu ja johdonmukainen perehdytyssuunnitelma ostoreskontraan perehtymistä varten. Toimeksiantajan pyynnöstä opinnäytetyöhön on myös koottu ostoreskontran prosessikaavio. Yritys X:n talousosaston henkilöstöllä ei ollut aiempaa suunnitelmaa reskontraan perehdytystä varten, minkä takia aikaisemmat perehdytykset eivät aina olleet johdonmukaiset.
Perehdytys on yksi tärkeimmistä prosesseista organisaatioissa. Suunnitelmallisen perehdytyksen tarkoitus on tukea organisaation strategioita sekä ylläpitää yhtenäistä linjaa. Johdonmukaisella perehdytyksellä saavutetaan tasalaatuisuutta, jolloin jokainen työntekijä saa mahdollisuuden tasa-arvoisuuteen.
Ostolaskujen käsittely on siirtymässä koko ajan digitaalisempaan muotoon. Vuoden 2020 keväällä astuu voimaan uusi laki, jonka mukaan jokainen yritys voi vaatia, että laskut tulisi ainoastaan sähköisessä muodossa. Monet organisaatiot ovat siirtyneetkin paperisesta laskujen käsittelystä kokonaan sähköiseen käsittelyyn, jolloin tulos on nopeampi sekä vähemmän virhealttiimpi.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena toiminnallisena tutkimuksena ja tutkimusstrategiana käytettiin avointa haastattelua. Työn teoriaosuus käsittelee ostolaskuprosessien avaamista sekä suunnitelmallisen perehdytyksen hyötyjä. Haastattelu tehtiin kolme kertaa ja haastateltavina oli talousosaston henkilöstö. Haastatteluissa nousi esille syitä, miksi perehdytykseen on oltu hieman tyytymättömiä, sekä ilmeni, että tiedonkulku toimistolla on ongelmallinen. Haastatteluissa ilmeni myös, kuinka monta vaihtoehtoja saada lasku sähköiseen muotoon ja siirtyä laskujenkäsittelyohjelmaan. Haastatteluiden avulla saatiin henkilöstöltä hyviä aiheita perehdytyssuunnitelmaan.
Perehdytys on yksi tärkeimmistä prosesseista organisaatioissa. Suunnitelmallisen perehdytyksen tarkoitus on tukea organisaation strategioita sekä ylläpitää yhtenäistä linjaa. Johdonmukaisella perehdytyksellä saavutetaan tasalaatuisuutta, jolloin jokainen työntekijä saa mahdollisuuden tasa-arvoisuuteen.
Ostolaskujen käsittely on siirtymässä koko ajan digitaalisempaan muotoon. Vuoden 2020 keväällä astuu voimaan uusi laki, jonka mukaan jokainen yritys voi vaatia, että laskut tulisi ainoastaan sähköisessä muodossa. Monet organisaatiot ovat siirtyneetkin paperisesta laskujen käsittelystä kokonaan sähköiseen käsittelyyn, jolloin tulos on nopeampi sekä vähemmän virhealttiimpi.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena toiminnallisena tutkimuksena ja tutkimusstrategiana käytettiin avointa haastattelua. Työn teoriaosuus käsittelee ostolaskuprosessien avaamista sekä suunnitelmallisen perehdytyksen hyötyjä. Haastattelu tehtiin kolme kertaa ja haastateltavina oli talousosaston henkilöstö. Haastatteluissa nousi esille syitä, miksi perehdytykseen on oltu hieman tyytymättömiä, sekä ilmeni, että tiedonkulku toimistolla on ongelmallinen. Haastatteluissa ilmeni myös, kuinka monta vaihtoehtoja saada lasku sähköiseen muotoon ja siirtyä laskujenkäsittelyohjelmaan. Haastatteluiden avulla saatiin henkilöstöltä hyviä aiheita perehdytyssuunnitelmaan.