dc.contributor.author | Andersson, Kira | |
dc.date.accessioned | 2019-12-18T07:47:48Z | |
dc.date.available | 2019-12-18T07:47:48Z | |
dc.date.issued | 2019 | - |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/266881 | |
dc.description.abstract | Tämä opinnäytetyö on yleiskatsaus äänikirjojen nykytilanteeseen ja tutkimus niiden kuluttamistottumuksista Suomessa 2020-luvulle siirryttäessä. Työssä käydään läpi käyttäjäkokemusten lisäksi äänikirjan historiaa ja kehitystä, sekä pohditaan äänikirjojen tulevaisuutta. Äänikirjaa käsitellään työssä lähinnä kokonaisuutena, johon kuuluu fyysisen tai digitaalisen tallenteen lisäksi kuuntelemista varten kehitetyt laitteistot ja sovellukset. Tutkimuskysymyksiä olivat: Miten äänikirjoja kulutetaan tällä hetkellä? Mitkä ovat äänikirjojen mahdollisia kehityskohteita? Millainen äänikirjojen tulevaisuus voisi olla?
Tutkimusmateriaalia opinnäytetyötä varten on kerätty mm. Internetistä ja kirjastoista. Parhaiten tietoja kertyi äänikirjojen kuluttajille toteutetulla kyselytutkimuksella. Kyselytutkimuslomake oli vastattavana mm. muutaman äänikirjajakelijan Internet-sivustoilla ja useammissa paikoissa facebookissa. Kysymyksiin tuli laadukkaita vastauksia, joita on analysoitu sekä kvantitatiivisesti, että kvalitatiivisesti. Vastaajilla oli mahdollisuus myös esittää omia kehitysehdotuksiaan, ja niitäkin tuli runsaasti. Lisäinformaatiota opinnäytetyöhön on saatu haastattelemalla muutamia äänikirja-alalla työskenteleviä henkilöitä sekä erinäisistä lehtiartikkeleista. Aikaisempia tutkimuksia aiheesta löytyi vähänlaisesti. Tulevaisuuspohdinnoissa on huomioitu kyselyyn tulleet vastaukset, haastatteluista saadut tiedot, sekä kahden kuluttajien käyttötottumuksista aiemmin kirjoitetun pro gradu –työn tutkimustuloksia.
Opinnäytetyötä ei ole suunnattu erikseen millekään tietylle taholle, eikä sitä ole tehty kaupallista tai kirjallisuudentutkimuksellista näkökulmaa painottaen. Työn tarkoituksena on avata lukijoille, ketkä äänikirjoja kuuntelevat ja miten, missä, millä sekä minkälaisia kirjoja kuunnellaan. Tutkimustuloksista voivat hyötyä niin kustantajat, tuottajat, jakelijat, kuin kuluttajatkin. Tulevaisuusskenaariot kiinnostanevat myös monia tahoja.
Tutkimustulosten perusteella ns. tyypillinen äänikirjan kuuntelija on vuonna 1976 syntynyt helsinkiläinen nainen, jolla on alemman korkeakouluasteen tutkinto. Hän kuuntelee äänikirjoja päivittäin kotonaan suoratoistona matkapuhelimensa äänikirjasovelluksella. Eniten hän kuuntelee jännitys-/rikoskirjoja, joita hän hankkii maksamansa kuukauden mittaisen kuunteluajan puitteissa. Joskus hän lainaa Internetin kautta kirjastonkin äänikirjoja. Hän pitää edelleen kovasti myös painetuista kirjoista, vaikka äänikirjoja runsaasti kuunteleekin.
Tulevaisuutta on hankala tarkasti ennustaa. Äänikirjat ovat seuranneet koko olemassaolonsa ajan tekniikan kehitystä. Teknologian saralla eletään nyt todella nopean kehityksen ja muutosten aikaa. Tämä vaikuttaa varmasti sekä äänikirjoihin, koko kirjakustannusalaan, että kirjojen myyntiin ja jakeluun. Tämän hypoteesin kannalla olivat myös äänikirja-alan asiantuntijat. Selkeitä muutoksia tullaan näkemään jo aivan lähivuosina. | fi |
dc.description.abstract | This Bachelor’s thesis is an overview of audio books and a consumer habit research on audio book users. In addition to user experiences, it also discusses the history of audio books, their development and their future. The term ”audio book” is used here to represent both the actual product and the equipment and applications needed for listening to the books. The research questions were: How do people consume audio books in Finland today? Do audio books have some possible development targets? What does the future of audio books look like?
The research material was sought from libraries and the Internet. The main research material was gathered with a survey targeted to audio book listeners. The respondents also had a chance to bring forward their own proposals for improvement. The survey form was distributed through book distributors’ Internet pages and through Facebook. The answers were analyzed quantitatively and qualitatively. More information was gathered by interviewing four professionals working in the audio book branch. Earlier studies on the matter were quite hard to find. Two earlier master’s thesis on the matter were used as comparison material when pondering on the future.
This Bachelor’s thesis is not created for any certain trade or field, nor does it have commercial or literary point of view. The aim of this thesis is to introduce audio book consumers and their consuming habits to its readers. The results of the research and the survey can be used by publishers, producers, distributors, as well as consumers. The future scenarios are also bound to interest some quarters.
The survey results showed that at the moment, the most typical audio book consumer in Finland is a 43-year old woman, who lives in Helsinki and has a Bachelor’s degree. She listens to audio books every day at her home. She listens them directly from the Internet by using her mobile phone application. Mystery and crime books are her favorites. She usually buys a month of non-restricted listening time, but sometimes she lends audio books from the library via Internet, too. Even though she actively listens to audio books, she enjoys printed books as well.
The future is really hard to predict accurately. Audio books have throughout their whole existence followed the progress of the technology. Technology then again is developing really fast right now, and things progress and change rapidly. The progress is bound to have an effect on audio books as well as on the whole book publishing industry. This is a prospect that audio book trade professionals also agree with. Noticeable changes are surely to be seen in the near future. | en |
dc.language.iso | fin | - |
dc.rights | fi=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|sv=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|en=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.| | - |
dc.title | Äänikirja mediatuotteena Suomessa 2019: Erityispiirteet, kulutustottumukset ja kehityskohteet | - |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | - |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:amk-2019121727274 | - |
dc.subject.specialization | Televisio- ja radiotyön suuntautumisvaihtoehto | - |
dc.subject.degreeprogram | fi=Media-ala|sv=Mediebranschen|en=Media| | - |
dc.subject.yso | äänikirjat | - |
dc.subject.yso | e-äänikirjat | - |
dc.subject.yso | e-kirjat | - |
dc.subject.yso | kirjastoaineistot | - |
dc.subject.yso | kustannusala | - |
dc.subject.yso | ääninäyttelijät | - |
dc.subject.yso | lukemisesteisten äänikirjat | - |
dc.subject.yso | äänikerronta | - |
dc.relation.contractor | Kira Andersson | - |
dc.subject.discipline | Elokuvan ja television koulutusohjelma | - |