Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Alakouluikäisten kaltoinkohtelun tunnistaminen ja siihen puuttuminen : Hoitoketjun kehittäminen Kuopion kouluterveydenhuoltoon

Puustinen, Jaana; Nissinen, Janne; Taskinen, Terhi (2011)

 
Avaa tiedosto
Nissinen_Janne.pdf (734.7Kt)
Lataukset: 


Puustinen, Jaana
Nissinen, Janne
Taskinen, Terhi
Savonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105269733
Tiivistelmä
Kaltoinkohtelu on monimuotoinen ja sensitiivinen ilmiö, minkä tunnistaminen ja siihen puuttuminen vaativat laajaa tietopohjaa ja yhtenäisiä toimintamalleja sekä organisaatiorajoja ylittävää yhteistyötä. Lastensuojelulaki velvoittaa terveydenhuoltohenkilöstöä puuttumaan lasten ja nuorten kaltoinkohteluun. On todettu, että hoitajilla ei ole tarpeeksi keinoja tunnistaa ja puuttua kaltoinkohteluun. Poliisiammattikorkeakoulun tekemän tiedotteen mukaan lapsiin ja nuoriin kohdistuvan väkivallan yleisyydestä on haastavaa saada kattavia tilastollisia tietoja, koska Suomessa ei ole yhtenäistä rekisteriä jonne rikosilmoitusten, viranomaisten sekä sosiaali- ja terveyshuollon tiedot kerääntyisivät. Poliisin tietoon tulee vuosittain noin 2000 lapsiin kohdistuvaa pahoinpitelytapausta ja noin 1000 lapsiin kohdistuvaa seksuaalirikosta.

Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli vastata Kuopion kaupungin tarpeeseen kehittää hoitoketju, jonka tavoitteena oli edistää ja yhtenäistää kouluterveydenhoitajien mahdollisuuksia tunnistaa ja puuttua alakouluikäisten lasten kaltoinkohteluun. Tavoitteena oli myös koota hoitoketjuun terveydenhoitajien käytössä olevia yhteistyökumppaneita lapsen terveyden edistämiseksi.

Hoitoketju koottiin haastattelemalla Kuopion kouluterveydenhoitajia ja sosiaalityöntekijöitä sekä kirjallisuudesta kootun materiaalin pohjalta. Hoitoketjuun sovellettiin kerättyä tietoa huolen vyöhykkeistön mukaan. Hoitoketju koostuu teoriaosasta ja hoitoketjukaaviosta, mitkä sisältävät kaltoinkohtelun merkit lapsessa, terveydenhoitajan menetelmiä tunnistaa ja puuttua kaltoinkohteluun hänen subjektiivisen huolen mukaisesti. Hoitoketjua arvioitettiin terveydenhoitajilla ja sosiaalityöntekijöillä, joiden mukaan hoitoketju on tarpeellinen ja käyttökelpoinen.

Tulevaisuudessa voisi tutkia, miten hoitoketju toimii käytännössä ja kuinka sitä voisi soveltaa muihin ikäryhmiin. Olisi tärkeää, että hoitoketjua päivitettäisiin säännöllisesti ja se olisi helposti saatavilla sähköisessä muodossa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste