Lohkolämmittimien käytön energiatehokkuuden parantaminen paikoitusalueella
Kauranen, Marko (2011)
Kauranen, Marko
Savonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011091112976
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011091112976
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli tutkia ison paikoitusalueen energian kulutusta ja henkilöauton polt-tomoottorin esilämmittämiseen kuluvaa energian määrää. Työn pääpaino asetettiin nykyisen järjestelmän ja vertailtavien järjestelmän vertailuun. Vertailun tarkoitus oli selvittää, kannattaako nykyinen järjestelmä vaihtaa toiseen ja onko näin mahdollista saada paikoitusalueen energiankulutusta pienennettyä.
Työn yksi pääasiallinen mittauskohde oli Tekman Tuki ry:n paikoitusalue Kuopion Puijonlaaksossa. Paikoitusalueelta kerättiin tietoa muun muassa lämmitykseen kytkettyjen autojen määrästä ja ulkolämpötilasta. Tammikuussa 2011 paikoitusalueelle suoritettiin energiamittauksia tallentavalla mittalaitteella. Tallennetuista mittaustiedoista pystyttiin selvittämään alueen energiankäytön jakautuminen eri vuorokauden ajoille. Mittaustuloksista pystyttiin myös selvittämään luotettavasti autokohtainen liityntäteho.
Moottorin lämpenemisestä suoritettiin tarkentavia mittauksia sähkövoimatekniikan laboratoriolla. Mittausten lähtökohtana oli vertailla kolmen eri järjestelmän vaikutusta tehonkulutukseen ja moottorin lämpenemiseen. Vertailtavia laitteita olivat EHS-termostaatti, Termotakt ja ajastinkello.
Termotakt-järjestelmän vaihtamisella ajastinkelloihin olisi mahdollista säästää energiaa, mutta sääs-tetyn energian kokonaismäärä on niin pieni, ettei järjestelmän vaihtaminen ole perusteltavissa saa-vutetuilla säästöillä. EHS-termostaatilla saavutettu hyöty on suurimmillaan ylläpitolämmitykseen kytketyillä ajoneuvoilla, jolloin sen vaikutus energiankulutukseen voi olla merkittävä.
Työn yksi pääasiallinen mittauskohde oli Tekman Tuki ry:n paikoitusalue Kuopion Puijonlaaksossa. Paikoitusalueelta kerättiin tietoa muun muassa lämmitykseen kytkettyjen autojen määrästä ja ulkolämpötilasta. Tammikuussa 2011 paikoitusalueelle suoritettiin energiamittauksia tallentavalla mittalaitteella. Tallennetuista mittaustiedoista pystyttiin selvittämään alueen energiankäytön jakautuminen eri vuorokauden ajoille. Mittaustuloksista pystyttiin myös selvittämään luotettavasti autokohtainen liityntäteho.
Moottorin lämpenemisestä suoritettiin tarkentavia mittauksia sähkövoimatekniikan laboratoriolla. Mittausten lähtökohtana oli vertailla kolmen eri järjestelmän vaikutusta tehonkulutukseen ja moottorin lämpenemiseen. Vertailtavia laitteita olivat EHS-termostaatti, Termotakt ja ajastinkello.
Termotakt-järjestelmän vaihtamisella ajastinkelloihin olisi mahdollista säästää energiaa, mutta sääs-tetyn energian kokonaismäärä on niin pieni, ettei järjestelmän vaihtaminen ole perusteltavissa saa-vutetuilla säästöillä. EHS-termostaatilla saavutettu hyöty on suurimmillaan ylläpitolämmitykseen kytketyillä ajoneuvoilla, jolloin sen vaikutus energiankulutukseen voi olla merkittävä.
