dc.contributor.author | Kauranen, Marko | |
dc.date.accessioned | 2011-09-12T04:36:05Z | |
dc.date.available | 2011-09-12T04:36:05Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-2011091112976 | |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/33415 | |
dc.description.abstract | Insinöörityön tarkoituksena oli tutkia ison paikoitusalueen energian kulutusta ja henkilöauton polt-tomoottorin esilämmittämiseen kuluvaa energian määrää. Työn pääpaino asetettiin nykyisen järjestelmän ja vertailtavien järjestelmän vertailuun. Vertailun tarkoitus oli selvittää, kannattaako nykyinen järjestelmä vaihtaa toiseen ja onko näin mahdollista saada paikoitusalueen energiankulutusta pienennettyä.
Työn yksi pääasiallinen mittauskohde oli Tekman Tuki ry:n paikoitusalue Kuopion Puijonlaaksossa. Paikoitusalueelta kerättiin tietoa muun muassa lämmitykseen kytkettyjen autojen määrästä ja ulkolämpötilasta. Tammikuussa 2011 paikoitusalueelle suoritettiin energiamittauksia tallentavalla mittalaitteella. Tallennetuista mittaustiedoista pystyttiin selvittämään alueen energiankäytön jakautuminen eri vuorokauden ajoille. Mittaustuloksista pystyttiin myös selvittämään luotettavasti autokohtainen liityntäteho.
Moottorin lämpenemisestä suoritettiin tarkentavia mittauksia sähkövoimatekniikan laboratoriolla. Mittausten lähtökohtana oli vertailla kolmen eri järjestelmän vaikutusta tehonkulutukseen ja moottorin lämpenemiseen. Vertailtavia laitteita olivat EHS-termostaatti, Termotakt ja ajastinkello.
Termotakt-järjestelmän vaihtamisella ajastinkelloihin olisi mahdollista säästää energiaa, mutta sääs-tetyn energian kokonaismäärä on niin pieni, ettei järjestelmän vaihtaminen ole perusteltavissa saa-vutetuilla säästöillä. EHS-termostaatilla saavutettu hyöty on suurimmillaan ylläpitolämmitykseen kytketyillä ajoneuvoilla, jolloin sen vaikutus energiankulutukseen voi olla merkittävä. | fi |
dc.description.abstract | The purpose of this thesis was to research the energy consumption of a big parking area and find out how much energy is used in engine preheating. The main emphasis was set on comparing the existing heating control system and substitutive systems. The purpose of the comparison was to clarify if there is a possibility to decrease energy consumption.
One main site of energy measurements was the main distribution room located in the parking area owned by Tekman Tuki ry in Kuopio. Information was collected by counting the number of cars plugged in preheating and the outside temperature. Energy measurements were done with a registering instrument in January and the average power demand per vehicle could be calculated from the saved data.
The warming of the vehicle engine was studied with detailing measurements in the electricity laboratory. Measurements were made to compare three different heating control systems and how these systems could adjust energy consumption and the temperature of the engine. The companion was done between the EHS thermostat, Termotakt and timer switch.
There is a potential for saving energy if the Termotakt system is changed to the timer switches. The amount of the saved energy is not so significant that the change could be argumented with it. Changing the Termotakt system to the timer switches is not economically recommendable. The use of the EHS thermostat can give big benefits if it is used in the stand-by heating of the engine. | en |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Savonia-ammattikorkeakoulu | |
dc.rights | All rights reserved | |
dc.title | Lohkolämmittimien käytön energiatehokkuuden parantaminen paikoitusalueella | fi |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/1755 | |
dc.organization | Savonia-ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.ysa | energiankulutus | |
dc.subject.ysa | energiatehokkuus | |
dc.subject.ysa | lämmitys | |
dc.subject.ysa | lämmönsäätimet | |
dc.subject.ysa | mittaus | |
dc.subject.ysa | polttomoottorit | |
dc.subject.ysa | pysäköintialueet | |
dc.contributor.organization | Savonia-ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.keyword | EHS | |
dc.subject.keyword | termostaatti | |
dc.subject.keyword | ajastinkello | |
dc.subject.keyword | esilämmitys | |
dc.subject.keyword | termotakt | |
dc.subject.specialization | Energiahuolto | |
dc.subject.degreeprogram | fi=Sähkötekniikka|sv=Elektroteknik|en=Electrical Engineering| | |
dc.subject.discipline | Sähkötekniikan koulutusohjelma | |