Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Strategian vahvistaminen vastuullisuuden kautta yrityksessä X

Matikainen, Linda (2020)

 
Avaa tiedosto
Matikainen_Linda.pdf (1.078Mt)
Lataukset: 


Matikainen, Linda
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020053115549
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten yritys X voisi kehittää strategiaa vastuullisuuden kautta. Tavoitteena oli löytää yritykselle X olennaisia keinoja, joilla voidaan luoda pitkäaikaista menestystä ja joilla voidaan vastata sidosryhmien vaatimuksiin sekä toimintaympäristön muutoksiin.
Teoreettisena viitekehyksenä opinnäytetyössä käytettiin strategiatyön teoriaa sekä strategista yritysvastuuta. Teoriaosuudessa käytiin läpi strategiatyön muutosta ja sitä, että toimintaympäristön monimutkaisuuteen on vastattava uusilla vaihtoehdoilla. Teoriaosuudessa käytiin myös läpi yritysvastuun merkitystä strategiatyössä. Yritysvastuu ei ole hyväntekeväisyyttä, vaan vastuullisuus on mahdollista yhdistää ydinliiketoimintaan. Sen kautta on mahdollista pitää yllä yritysketteryyttä, tunnistaa markkinoita, luoda kasvua, innovaatioita ja uutta liiketoimintaa. Strategisella yritysvastuulla vastataan lähtökohtaisesti sidosryhmien odotuksiin. Teoriaosuudessa selvitettiin myös yrityskulttuurin vaikutusta strategisiin muutoksiin.
Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Opinnäytetyö toteutettiin dokumenttianalyysin sekä yrityshaastattelun kautta. Vastuullisuutta lähestyttiin ja olennaisia aihealueita selvitettiin sidosryhmien vaatimuksien sekä toimialan näkemysten kautta.
Selvityksessä tunnistettiin aihealueita, jotka ovat olennaisia toimialalla ja joihin yritys X:n tulisi panostaa turvatakseen tulevaisuuden liiketoiminnan. Vastuullisuuden osa-alueista tunnistettiin yritys X:lle olennaisiksi erityisesti osaamisen kehittäminen, johon sisältyy optisen osaamisen lisäksi erityisesti liiketoimintaosaaminen, kehittäminen sekä innovoinnin motivointi. Myös terveydenhuollon laatu, turvallisuus, eettisyys, kierrätys ja henkilökunnan sitoutuminen ovat olennaisia aihealueita vastuullisuudessa.
Työssä tunnistettiin myös yrityksen strategisen vastuullisuuden vahvuuksia, heikkouksia, mahdollisuuksia ja uhkia. Vastuullisuutta ei vielä kovin laajasti nähdä toimialalla osana ydinliiketoimintaa, joten ottamalla vastuullisuus mukaan strategiaprosessiin yritys X voisi vastata sidosryhmien ja toimialan vaatimuksiin, kehittää sitä kautta liiketoimintaa ja löytää keinoja uusien innovaatioiden ja markkinoiden luomiseen. Selvityksen perustella yritys X voisi hyötyä myös vastuullisuuden raportoinnin lisäämisestä ja sitä kautta vahvistaa brändiä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste