Kansainväliset opinnot onnistuvat nykyään jopa kotisohvalta käsin
Kolehmainen, Henna; Saarenmäki, Sanna; Siivola, Kerttu; Soinsaari, Eveliina; Tervakangas, Heidi; Manninen, Minna (2020)
Kolehmainen, Henna
Saarenmäki, Sanna
Siivola, Kerttu
Soinsaari, Eveliina
Tervakangas, Heidi
Manninen, Minna
Oulun ammattikorkeakoulu, Oamk
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061218478
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061218478
Tiivistelmä
Kotikansainvälistyminen tarkoittaa kansainvälisyysopintojen suorittamista kotoa käsin. Se on erinomainen tapa harjoittaa kielitaitoa, toimimista monikulttuurisessa ympäristössä sekä vahvistaa kansainvälisiä suhteita. Keväällä 2019 toteutettiin kansainvälinen yhteistyöprojekti ”Transcultural Care” yhteistyössä kolmen ammattikorkeakoulun välillä Hollannissa, Belgiassa ja Suomessa. Projektissa selvitettiin maiden välisiä yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia naisen hoitotyössä. Lisäksi pohdittiin, mitä muiden maiden hoitokäytännöistä olisi mahdollista oppia, ja mitä toimintamalleja voitaisiin hyödyntää hoitotyön kehittämisessä kotimaassa. Yhteistyöhankkeen tuloksena syntyneiden artikkeleiden kirjoittaminen mahdollisti opiskelijoille projektityöskentelyn ja siihen liittyvien prosessien hahmottamista kokonaisuudessaan. Koko kevään kestävä toteutus oli suunniteltu aikatauluiltaan joustavaksi, mikä mahdollisti osallistumisen työharjoittelun lomassa. Etäopiskelu helpotti osallistujien muiden opintojen etenemistä ja arjen yhteensovittamista. Tulevaisuudessa vastaavanlaisissa projekteissa on hyvä kiinnittää huomiota toimiviin etäyhteyksiin sekä yhteisiin verkko-oppimisympäristöihin. Sisällyttämällä kansainvälinen projektityöskentely opinto-ohjelmaan, olisi kaikilla opiskelijoilla mahdollisuus saada työhön vaadittava kompetenssi sekä projektityöskentelystä että kansainvälisyysosaamisesta. Tämän kaltaisissa projekteissa voitaisiin hyödyntää myös moniammatillisuutta, jolloin hoitotyötä voitaisiin kehittää kokonaisvaltaisemmin työelämän tarpeisiin.