Mikä estää nuoria valitsemasta sukupuolelleen epätyypillistä alaa?
Viinikka, Sinikka; Leinonen, Eija; Juntunen, Aija; Orajärvi, Kaisa (2020)
Viinikka, Sinikka
Leinonen, Eija
Juntunen, Aija
Orajärvi, Kaisa
Suomen opinto-ohjaajat ry
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020100878393
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020100878393
Tiivistelmä
Sukupuolen mukainen segregaatio on Suomessa sekä koulutuksessa että työelämässä laajaa. Kuitenkin parhaisiin tuloksiin päästäisiin, jos tuotteita ja palveluita olisi suunnittelemassa mahdollisimman heterogeeninen porukka.
Ennakkoluulot ja tietämättömyys estävät nuorta valitsemasta sukupuolelleen epätyypillistä alaa. Oppilaitokset, niiden työntekijät ja oppimateriaalit ovat merkittävässä osassa oppilaiden työelämään tutustuttamisessa ja stereotypioiden purkamisessa.
Sinä osaat! Tytöt ja teknologia -hankkeessa pyritään innostamaan tyttöjä teknisten alojen pariin. Hanke kerää ideoita, miten koulussa voidaan lisätä eri alojen ja ammattien tuntemusta muun koulutuksen 'sivutuotteena'.
Ennakkoluulot ja tietämättömyys estävät nuorta valitsemasta sukupuolelleen epätyypillistä alaa. Oppilaitokset, niiden työntekijät ja oppimateriaalit ovat merkittävässä osassa oppilaiden työelämään tutustuttamisessa ja stereotypioiden purkamisessa.
Sinä osaat! Tytöt ja teknologia -hankkeessa pyritään innostamaan tyttöjä teknisten alojen pariin. Hanke kerää ideoita, miten koulussa voidaan lisätä eri alojen ja ammattien tuntemusta muun koulutuksen 'sivutuotteena'.